نوشته شده توسط : پریا عبدی

حتی برخی از افرادی که مدت زیادی صاحب خودرو هستند، بهترین زمان تعویض روغن موتور و نقش مهم آن در سلامت خودرو را نمی‌دانند. روغن‌های موتور مختلفی با استانداردهای متفاوت در حال تولید و عرضه به بازار هستند. که ذهن مشتریان را در مورد زمان مناسب برای تعویض آن به بازی می‌گیرند و مخاطبان را با شعارهای دروغین گمراه می‌کنند. فرقی ندارد چه مارکی را استفاده می‌کنید، شما با خواندن این مقاله می‌توانید مناسب‌ترین روغن موتور را برای خودروتان انتخاب کنید. همچنین درباره مقدار مورد نیاز، نوع مرغوب و زمان مناسب برای تعویض روغن موتور اطلاعات کافی به شما می‌دهیم.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

 

منبع: روغن موتور خودرو

وظیفه روغن موتور خودرو

موتور خودرو مجموعه‌ای از قطعات و فلزات سختی است که بدون روغن موتور نه تنها حرکتشان ناممکن است، بلکه باعث آسیب و اصطلاک اجزای موتور هم می‌گردد.

زمانی که موتور اتومبیل شروع به کار می‌کند، روغن موتور نیز مانند خون در میان اجزای موتور در جریان افتاده و به مرور تجزیه می‌شود و سطح آن کاهش پیدا می‌کند. همچنین اهمیت زیادی در روانسازی و جلوگیری از فرسایش موتور خودرو دارد

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو

اغلب خودروهای بنزینی که با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده‌اند، به توصیه سازندگان در حالت معمولی باید هر 12هزار کیلومتر یا سالی یکبار تعویض روغن بشوند. اما در مورد خودروهایی که در کشور ما در حال استفاده هستند، این زمان تفاوت داشته و باید تقریبا هر 5 هزار تا 8 هزار کیلومتر تعویض روغن موتور شوند.

زمان تعویض روغن موتور اتومبیل به چه عاملی بستگی دارد

زمان تعویض روغن ماشین بستگی به ماندگی روغن در کارتر موتور و میزان مسافت طی شده دارد. یعنی هرچه بیشتر از ماشین استفاده کنید، این زمان کوتاه‌تر می‌شود.

شرایطی که سبب کوتاه‌تر شدن زمان تعویض روغن موتور خودرو

توجه داشته باشید که تردد در مناطق باشرایط آب و هوایی نامناسب یعنی هوای بسیار گرم، بسیار سرد، مرطوب یا با گرد و غبار زیاد باعث می‌شود که زمان تعویض روغن موتور کوتاه‌تر شود. همچنین ترافیک و مشکلات فنی موتور میزان مصرف روغن موتور را بیشتر می‌کند و باید روغن خودرو خود را چک کنید تا در زمان مناسب آن را تعویض کنید.

 روش چک کردن روغن موتور خودرو

ماشین را روی یک سطح صاف قرار دهید و موتور ماشین را حداقل برای 5 دقیقه خاموش کنید.

کاپوت را باز کرده و میله تراز روغن را بردارید و با یک پارچه تمیز کنید.

دوباره میله تراز را تا انتها داخل مخزن فرو کنید و بیرون بیارید، مطمئن شوید که سطح روغن بین خطوط معین شده قرار دارد. توصیه می کنیم در مدت های معلوم برای معاینه فنی خودرو اقدام کنید.

روش تعویض و اضافه کردن روغن موتور خودرو

بعد از چک کردن روغن موتور اگر به خط مینیمم میله نزدیک‌تر باشد نیاز به اضافه کردن روغن موتور است.

برای اضافه کردن روغن موتور خودرو، درپوش فیلتر را بردارید، روغن موتور را در آن بریزید و اجازه بدهید که روغن در موتور پایین برود، می‌توانید دوباره سطح روغن را چک کنید تا به اندازه درست اضافه نمایید.

مراقب باشید که بیش از حد روغن نریزید چون باعث نشتی روغن به دیگر اجزا ماشین و آسیب زدن به آن‌ها می‌شود.

علت سیاه شدن روغن موتور

شاید تعجب کنید از این که روغن موتور ماشینتان در طی مدت زمان کوتاهی سیاه می‌شود و به فکر تغییر برند روغن موتور خود باشید.

اما خوب است بدانید به دلیل احتراقی که داخل موتور اتفاق میفتد، دوده‌ها وارد روغن موتور شده و آن را سیاه می‌کنند.

نشانه روغن موتور خوب

روغن موتوری که از کیفیت خوبی برخودارد هست، خاصیت شویندگی دارد. در نتیجه دوده‌ها و رسوبات داخل لوله‌های موتور را نیز از بین می‌برد و موجب روان شدن موتور می‌شود.

 عوامل موثر بر طول کارکرد روغن موتور

روغن‌های موتور ماشین با توجه به کیفیت، ترافیک شهری، نوع استفاده از خودرو و... دارای طول عمرهای متفاوتی هستند.

نشانه‌های زمان مناسب برای تعویض روغن خودرو

  1. کند شدن عملکرد خودرو
  2. حس تنبل شدن خودرو
  3. سر و صدای زیاد موتور
  4. روشن شدن چراغ روغن خودرو
  5. صدای تیک تیک در زمان استارت خودرو
  6. تکان‌های شدید هنگام ایستادن خودرو
  7. شتاب گیری کند

نکتاتی در مورد روغن موتور اتومبیل

  • بهتر است در زمان تعویض روغن موتور خودرو ، فیلترهای هوا نیز تعویض شوند.
  • به دلیل اهمیت روغن موتور در سلامت خودرو، هر هفته بررسی شود تا از صرف وقت و هزینه اضافی برای تعمیرات غیرضروری جلوگیری نمایید.
  • با سایش روغن موتور میان انگشتان اگر متوجه ذرات سفت و خشنی شدید، یعنی روغن موتور آلوده شده و باید تعویض شود.
  • در صورت تیرگی زیاد و یا شفاف ماندن زیاد، روغن را تعویض کنید.

نکاتی درباره روغن موتور مناسب خودرو شما

  • روغن موتورهای با سطح کارآیی کمتر اصلا نباید برای موتورهای با تکنولوژی بالاتر استفاده شوند.
  • همچنین در مورد استفاده از روغن‌ موتورهای با سطح کیفیت بالاتر برای موتورهای قدیمی نیز باید محتاط بود و تفاوت سطوح از یک درجه نباید بیشتر باشد. مخلوط کردن دو نوع روغن موتور خودرو متفاوت و یا با دو سطح کیفیت مختلف دارای پیامدهای نامشخصی است بنابراین توصیه نمی‌شود.

 

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

 

منبع: روغن موتور خودرو



:: برچسب‌ها: روغن موتور خودرو ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پریا عبدی

لنت‌ترمز جلو تکستار1620100735 محصول شرکت آلمانی TMD Frivtion است. لنت ترمر تکستار در کشور فرانسه ساخته می شود. این مورد که طراحی یک قطعه تحت انحصار یک کشور باشد ولی تولید آن قطعه را به کشور دیگری واگذار نماید در اتحادیه اروپا رایج است. در ساخت لنت آلمانی و فرانسوی تکستار این فرآیند رخ داده است.

تا اواخر دهه 80، لنت تکستار توسط کمپانی پژو فرانسه به ایران وارد می شد. از دهه 90 شرکت اصلی تکستار آلمانی بعد از یک تفاهم نامه، ساخت لنت ترمز تکستار را به یک تولیدکننده قطعه ایرانی واگذار کرد.

 

ویژگی های لنت‌ترمز جلو تکستار1620100735

لنت‌ترمز جلو تکستار1620100735 بسیار باکیفیت و بدون نویز است. این لنت ساخت آلمان است.

 

 

مشخصات لنت‌ترمز جلو تکستار1620100735

لنت‌ترمز جلو تکستار1620100735 از جنس نیمه متالیک است و برای چرخ های جلو به کار می رود. در این لنت از ماده سطان زا و سمی آزبست استفاده نشده است. و همچنین این لنت دارای توانایی مقاومت بالا در برابر گرما بالا و فشار زیاد ناشی از ترمزگیری پیاپی است.

 

برند تکستار Textar| سازنده لنت‌ جلو تکستار1620100735

شرکت صاحب برند تکستار (Textar) دارای گذشته پرافتخاری است. این لنت نه تنها در خودروهای سواری بلکه در ماشین های مسابقه ای نیز به کار می رود.

 

لنت‌ترمز تکستار1620100735 مناسب چه آب و هوایی است

این لنت ترمر مناسب شرایط آب و هوایی مختلف از جمله آب و هوای سرد، گرم، مرطوب، معتدل و خشک است. و این لنت در سطح دیسک ترمز هیچ گونه خط و خشی ایجاد نمی کند.

 

آینده شرکت سازنده لنت‌ترمز 1620100735

شرکت تکستار برای عرضه محصولاتی با گرد و غبار بسیار پایین، بی صدا، وزن کم و مصرف پایین برنامه ریزی کرده است. این شرکت در کشورهای زیادی مثل ژاپن، چین، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، آمریکا، برزیل، آفریقا جنوبی و ... دارای لابراتورهای تست و سایت های تولیدی محصولات تکستار است.

 

لنت‌ترمز 1620100735 مناسب برای خودروهای مختلفی است

این لنت در خودرو های پزو 405، پژو پارس، سمند به کار می رود.

 

منبع : لنت ترمز جلو تکستار مناسب پژو 405



:: برچسب‌ها: لنت ترمز جلو تکستار مناسب پژو 405 ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پریا عبدی

شمع خودرو NGK ژاپنی BKR5EGP ، ساخت شرکت NGK است. شرکت NGK بسیار معتبر است و محصولات با کیفیت بالا عرضه می کند که موجب رضایت مشتریان شده است.

 

ویژگی های شمع خودرو NGK ژاپنی BKR5EGP

مکانیسم عمل شمع خودرو NGK ژاپنی BKR5EGP از نوع گرم است. آلیاژ جرقه زن شمع خودرو ژاپنی BKR5EGP جنس پلاتین است. الکترود مثبت این شمع به صورت سوزنی است. شرکت تولید کننده این شمع، پایه آن را از پایه مخصوص G-Power ساخته است.

 

نکاتی در مورد شمع خودرو ژاپنی NGK

همان طور که می دانید شمع خودرویی که می‌تواند بالاترین حرارت را تحمل کند کد حرارتی 7 می‌گیرد. می‌توان گفت شمع خودرو NGK ژاپنی BKR5EGP هم مقاومت بالایی در برابر دما بالا دارد و دارای کد حرارتی 5 است.

نکته ی مهمی که در مورد تمام شمع ها صدق می‌کند یکسان بودن شمع های خودرو است. همیشه دقت کنید زمانی که شمع های خودرو خود را تعویض می‌کنید تمام آن ها از یک نوع و یک مارک باشند. همچنین بهترین کار، تعویض تمام شمع ها در یک زمان است. یکسان بودن شمع ها همچنین به عملکرد بهتر جرقه زنی و احتراق سوخت کمک می‌کند. همچنین موجب کاهش مصرف سوخت و کم شدن تولید آلاینده های موتور می گردد. توجه کنید تعویض به موقه شمع ها سبب افزایش شتاب خودرو شما می گردد.

 

شمع خودرو NGK ژاپنی BKR5EGP در خودرو‌های تولید داخل و خارج به کار می‌رود

از شمع خودرو ژاپنی NGK می توان در خودرو های زیادی از جمله؛ پراید، پژو 405، پژو پارس، رنو L90، سمند، مزدا 323، هیوندا، کیا، تویوتا بهره برد.

 

فروشگاه اینترنتی کالاپلاس

فروشگاه اینترنتی آنلاین کالاپلاس، برای انتخاب و تهیه مناسب ترین و بهترین قطعات خودرو، همواره آماده مشاوره و یاری رسانی به مشتریان عزیز است. می توانید محصولات مورد نظرتان که در سایت مشاهده نمی کنید، به ما اطلاع دهید. تا آن محصول را برایتان فراهم کنیم.

همچنین بر اساس درخواست شما همراهان گرامی، محصولات مورد تقاضا شما را بر روی سایت قرار می دهیم. فروشگاه اینترنتی کالا پلاس، با حذف واسطه ها بهترین محصول را با نازل ترین قیمت در اختیار شما قرار می دهد.

کالاپلاس همچنین، کار سخت و زمان بر پیدا کردن قطعه مورد نظر و مقایسه کردن آن از نظر کیفیت و قیمت با مارک های مختلف محصول مد نظرتان انجام می دهد. به صورتی که دیگر هنگام خرید قطعه سردرگم نمی شوید حتی از آن لذت هم می برید. و می توانید معلومات خود را درباره نگهداری و تعمیر خودرو با مطالعه مقاله های مختلف سایت کالاپلاس بالا ببرید.

 منبع: شمع خودرو ژاپنی ان جی کی



:: برچسب‌ها: شمع خودرو NGK ژاپنی ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پریا عبدی

کم باد بودن لاستیک ها آن هم با تغییر فصل بسیار طبیعی است. معمولا با گرم شدن هوا متوجه کم شدن باد لاستیک ها می شوید، شما به عنوان کسی که از خودرو استفاده می کنید باید برای نگهداری و حفظ امنیت خودتان به بخش های مختلف ماشین اهمیت دهید. شما با این کار از هزینه های سنگین نیز جلوگیری می‌کنید. در ادامه به توضیح کاملی درباره خطرات و زمان های مناسب برای چک کردن باد لاستیک پرداخته ایم.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

 

منبع: کم باد بودن لاستیک 

کم باد بودن لاستیک | اهمیت تنظیم بودن باد لاستیک‌ها

لاستیک‌ها به عنوان آخرین عضو وسیله نقلیه در تماس با زمین هستند که نقش بسیار مهمی در کنترل ایفا می‌کنند. هر گونه نقص و عیب در آن‌ها ممکن است عواقبی را در پی داشته و زمینه ساز مشکلات و خسارات بیشتر و جدی تر به وسیله نقلیه گردد.
یکی از موارد قابل توجه در رابطه با لاستیک‌ها تنظیم بودن باد آنهاست.
جالب است بدانید کارشناسان خودرو از باد لاستیک به عنوان پاشنه آشین ماشین یاد می‌کنند؛ زیرا تنها ۵ درصد از وزن وسیله نقلیه بر روی لاستیک است و ۹۵ درصد آن بر باد لاستیک می‌باشد.

حد استاندارد لاستیک تایر به چه میزان است؟

تایرهای یک خودرو، بیشترین و موثرترین نقش را در تامین ایمنی یک وسیله نقلیه دارند. بنابراین بسیار مهم است که قبل از اقدام به رانندگی از صحت و سلامت تایرهای ماشین خود اطمینان کافی پیدا کنیم.

چند نکته ضروری و مهم درباره کم باد بودن لاستیک و تایر

تایرها

مهمترین نکته در مورد سلامت تایرها ارتفاع آج آن‌ها است. وقتی که تایر نو است؛ ارتفاع آج آن 9 میلی‌متر می‌باشد که با مرور زمان دچار ساییدگی گشته و کم می‌شود. حال اگر ارتفاع آج لاستیک به زیر ۲ میلیمتر برسد، لازم است که جهت تعویض آن هر چه سریع‌تر اقدام گردد.
زیرا در کمتر از ۲ میلیمتر رانندگی با خودرو را به شدت خطر آفرین کرده و منجر به لغزنده شدن وسیله نقلیه می‌شود.
لازم به ذکر است که برای پی بردن به میزان سائیدگی لاستیک ها، باید به برجستگی‌های دیواره آج‌ها توجه کرد؛ زیرا با برآورد آن‌ها می‌توان اندازه آج لاستیک را محاسبه کرد.

باد لاستیک تایرها

همانطور که متوجه شدید؛ نرمال بودن باد لاستیک‌ها از اهمیت بسیار ویژه‌ای یرخوردار است. اهمیت باد لاستیک‌ها به حدی بالا است که توصیه می‌شود هر ماه وضعیت باد تمامی تایرهای ماشین مورد بررسی قرار بگیرد.
حتی برای اطمینان بیشتر توصیه ما مراجعه به مراکز خدماتی وسیله نقلیه به صورت مرتب است. در این مراکز، دستگاه مجهزی به نام دستگاه فشار سنج وجود دارد که با بالاترین دقت اندازه باد تمامی لاستیک‌های خودرو را می‌سنجند و در صورت نیاز به باد کردن یا خالی کردن لاستیک، توسط اپراتور این کار صورت می‌پذیرد.

کم باد بودن لاستیک و از دست دادن فشار تا چه میزان نرمال است؟

لاستیک‌های خودرو به طور متوسط طی هر ماه تحت شرایط نرمال ۱psi از باد خود را تخلیه می‌کنند. همچنین در هر ۱۰ درجه فارنهایت یا ۵/۶ درجه فارنهایت، کاهش دما تا ۷ psi فشار خود را از دست می‌دهند. عوامل دیگری مانند: پنچری، نشتی، دادن ولو، آسیب دیدگی رینگ‌ها و خرابی‌های دیگر منجر به کم باد شدن لاستیک‌های ماشین می‌شود.
لازم به ذکر است تا ۱۴kps باد از دست دادن توسط هر لاستیک درماه طبیعی است و هر گاه بیشتر از این حد باد تجاوز کند باید توسط متخصص مورد بررسی بگیرد.

کم باد بودن لاستیک ماشین چه پیامدهایی در پی خواهد داشت؟

کم بودن لاستیک‌های خودرو به طبع مانند هر عیب و نقص دیگری علاوه بر وارد کردن صدمه به لاستیک‌ها، بر کارکرد صحیح آن نیز اثر منفی گذاشته و عواقبی را در پی دارد.
از جمله اجزای خودرو که بخاطر کم باد بودن لاستیک‌ها عملکرد صحیح خود را از دست می‌دهند، ترمز و هدایت ماشین توسط راننده است.
به علاوه سفت شدن یا انحراف فرمان به هنگام کم شدن باد لاستیک‌ها، ساییده شدن سریع‌تر و بیشتر قسمت بیرونی آج تایرها را سبب می‌شود.
یکی دیگر از مشکلات رایج هنگام کم باد شدن باد لاستیک‌‌ها داغ شدن لاستیک‌ها با بالا رفتن میزان سطح تماس آنها با زمین است.

تاثیر کم باد بود لاستیک ها بر میزان سوخت

یکی از علائم بارز کم شدن باد لاستیک‌های خودرو، بالا رفتن میزان سوخت وسیله نقلیه است. زیرا با کاهش باد لاستیک فرمان پذیری خودرو پایین آمده و در نتیجه فشار بیشتری به موتور ماشین وارد می‌گردد که این منجر به بالا رفتن سوخت وسیله می‌شود. همچنین زیاد بالا رفتن سوخت با افزایش سطح تماس لاستیک با زمین رابطه مستقیم داشته و هر چقدر اندازه سطح تماس لاستیک با سطح جاده فراتر رود میزان سوخت نیز بیشتر می‌شود.

فراتر رفتن باد لاستیک خودرو از حد استاندارد چه تاثیر بر عملکرد خودرو گذاشته و چه عواقبی در پی دارد؟

همانطور که کم بودن باد لاستیک‌ها موجب اخلال در عملکرد صحیح وسیله نقلیه می‌گردد، فراتر رفتن باد لاستیک ‌نیز مشکلات خاص خود را دارد.
در صورت بیشتر از حد بودن باد لاستیک خودرو، سطح اتصال تایر با زمین در کمترین حد خود قرار خواهد گرفت
لازم به ذکر است که وقتی باد لاستیک بیشتر از حد نرمال آن باشد؛ علاوه بر اینکه موجب کاهش پایداری و فرمان پذیری خودرو می‌گردد، ممکن است منجر به ترکیدن لاستیک‌ گشته و شرایط خطرناکی را برای راننده و سرنشینان خودرو در پی داشته باشد.
همچنین علاوه در مواردی مانند: تنظیم نبودن فرمان، عدم تنظیم چرخ‌ها و عدم تنظیم ترمز باعث ساییدگی نامتوازن تایرها شده و در نتیجه تایر با کمترین حد خود در تماس با زمین قرار می‌گیرد.

هنگام باد کردن لاستیک باید چه نکته‌هایی را مد نظر قرار داد ؟

  • قبل از هر چیزی باید یادآور شویم که تا حد امکان، باد کردن لاستیک‌های خودرو را به یک کارشناس بسپارید.
  • نکته دوم این که از باد کردن لاستیک‌‌های معیوب باید جدا خودداری کرد، زیرا احتمال ترکیدن لاستیک معیوب هنگام باد کردن بسیار بالاست، اگر این اتفاق بیافتد ممکن است منجر به پرتاب شدن فرد و صدمات شدید و حتی مرگ را در پی داشته باشد.
  • نکته سوم این همیشه حدود سه ساعت و یا بیشتر، بعد از پارک شدن خودرو باد لاستیک‌های آن را بررسی کنید تا لاستیک‌ها خنک باشند.
  • نکته چهارم برای تنظیم باد لاستیک و رسیدن آنها به فشار باد استاندار، هرگز تا هنگامی که تایر گرم است باد آن را خالی نکنید، در این حالت فشار باد لاستیک‌ها بیشتر از حد نرمال هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

 

 

 

 
منبع: کم باد بودن لاستیک 


:: برچسب‌ها: کم باد بودن لاستیک ماشین ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پریا عبدی

سنسور اکسیژن یکی از قطعات بسیار مهم خودرو می‌باشد. در صورت عملکرد نادرست این قطعه که اغلب در خودروهای انژاکتور مورد استفاده است، مشکلات دیگری در خود رو نمایان می‌گردد که ما در این مقاله قصد داریم به بررسی علل و علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو بپردازیم.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

 

 

 

 

منبع: سنسور اکسیژن

وظیفه سنسور اکسیژن چیست و در کدام قسمت خودرو جای دارد ؟

سنسور اکسیژن وظیفه دارد به طور دائم، مخلوط سوخت و اکسیژن را رصد و تنظیم کند.
به طور معمول باید نسبت اکسیژن به سوخت در یک تناسب استانداردی قرار داشته باشد. اگر این تناسب به هر دلیلی از بین برود، عملکرد خودرو دچار مشکلاتی مانند: افزایش آلاینده و افزایش سوخت و غیره می‌شود.
به علت رابطه سنسوراکسیژن با تنظیم سوخت معمولا این قطعه در خودرو بر روی مسیر خروجی دود وصل می‌گردد.
لازم به ذکر است سیستم بعضی از خودروها طوری طراحی شده است که دارای دو سنسور اکسیژن هستند و مکان قرار گرفتن سنسور دوم در این خودروها بعد از کاتالیزور می‌باشد.

کدام یک از عملکردهای نادرست وسیله نقلیه با خرابی سنسور اکسیژن ارتباط دارد؟

لازم به ذکر است که برای تشخیص سلامت سنسور احتیاج به دستگاهی به نام تست چهار گاز است. با این دستگاه به راحتی می‌توان تشخیص داد علت عملکرد نادرست و خرابی سنسوراکسیژن به کدام دلیل می‌باشد.
رایج‌ترین علائم خرابی سنسور اکسیژن عبارتند از:

1- ریپ زدن وسیله نقلیه در هنگام حرکت به سمت سربالایی

یکی از تاثیرهای بارز خرابی سنسوراکسیژن کاهش قدرت خودرو است. به نحوی که خودرو مخصوصا هنگام حرکت از سربالای‌ها از شتاب می‌افتد و ریپ میزند.

2- بالا رفتن میزان سوخت خودرو

یکی دیگر از علائم خرابی سنسور خودرو بالا رفتن میزان مصرف سوخت است. البته بالا رفتن میزان سوخت را به طور قطع نمی‌توان به خرابی سنسوراکسیژن ربط داد، زیرا گاهی اوقات رانندگی نامتعارف با سرعت بالا نیز میزان مصرفی سوخت را افزایش می‌دهد.

3- انتشار بوی نامطبوع از اگزوز

معمولا در این هنگام بوی انتشار یافته از خودرو بیشتر شبیه سوختن بنزین خام است و با بوی همیشگی اگزوز بسیار متفاوت می‌باشد. در واقع این علامت خرابی سنسور احتیاج به اندکی هوش و ذکاوت برای تشخیص دارد.

4- روشن شدن چراغ چک

شایان ذکر است که علت توصیه زیاد به توجه کردن چراغ‌های پشت آمپر به همین موضوع برمی‌گردد. در واقع یکی از ساده‌ترین روش‌های تشخیص خرابی سنسور اکسیژن روشن شدن چراغ چک است.

5- افزایش تولید آلاینده‌ها

معمولا بالارفتن میزان آلاینده‌گی‌ها از وضعیت دود خارجی اگزوز ماشین قابل تشخیص است. اما با وجود تست‌های آلاینده‌گی به طور قطع می‌توان پی به این مشکل خودرو برد. بالا رفتن آلاینده‌گی‌ها از نشانه‌های مشهود خرابی سنسور اتومبیل به شمار می‌رود.

6- کاهش شتاب خودرو

از آنجایی که خرابی سنسور اکسیژن موجب پایین آمدن قدرت موتور خودرو آن می‌شود، در نتیجه باعث کند شدن شتاب خودرو نیز می‌گردد. مخصوصا هنگام حرکت به سمت سربالایی و پیچ در دورها.

چه عواملی منجر به خرابی سنسور اکسیژن خودرو می گردد؟

اتومبیل جزو آن دسته از وسایلی است که در استفاده از آن باید یک سری اصول و استانداردها را مد نظر قرار داد، در غیر این صورت شما شاهد کارآیی مناسبی از این وسیله نخواهید بود.
در ادامه ما قصد داریم دلایل خرابی سنسوراکسیژن خودرو را معرفی کرده و به بررسی آنها بپردازیم.

انتخاب سوخت بی‌کیفیت و ناسازگار با خودرو

یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی زود هنگام سنسور اکسیژن انتخاب سوخت نامناسب و بی کیفیت است. در واقع سوخت‌هایی با داشتن عدد اکتان پایین برای مصرف خودرو مناسب نیستند، زیرا باعث ایجاد احتراق ناقص می‌گردد.
ناگفته نماند که انتخاب سوخت بی کیفیت نه تنها منجر به خرابی خودرو می‌گردد، بلکه پمپ بنزین خودرو را نیز معیوب می‌کنند. همچنین بهتر است برای حفظ سنسور اکسیژن از خرابی، از بنزین سوپر استفاده کنید. زیرا بنزین سوپر با داشتن اکتان بالا منجر به احتراق کامل خودرو می‌شود.

وارد شدن ضربه و آب به خودرو

لازم است بدانید، سنسور اکسیژن یک قطعه کاملا الکترونیکی است که وارد شدن ضربه و آب به آن تاثیر بسیار مخربی بر عملکرد و سلامتیش می‌گذارد.

 عملکرد نادرست شمع‌ها

برای پیشگیری از خرابی سنسوراکسیژن به علت عملکرد نادرست شمع‌ها بهتر است شمع موتور و وایر شمع‌ها به موقع عوض شوند.
اغلب شمع موتور باید طی ۲۰۰۰۰ هزار کیلومتر و وایر شمع باید هر ۶۰۰۰۰ هزار کیلومتر عوض گردد تا منجر به خرابی سنسور اکسیژن نشوند.

 نقص اگزوز و کاتالیزور

مشکل خرابی اگزوز و انبار اگزوز، همچنین گرفتگی کاتالیزور از اصلی ترین مشکلات خرابی زود هنگام سنسوراکسیژن بشمار می‌روند.
جهت پیشگیری از خرابی سنسور به علت خرابی اگزوز و کاتالیزور، توصیه می‌شود از نصب کیت‌های اگزوز و خالی کردن کاتالیزور پرهیز شود. زیرا هر تغییر در اگزوز آسیب دیده سنسور اکسیژن را خراب می‌کند.

 تمیز بودن انژکتورها

همانطور که گفتیم احتراق ناقص تاثیر چشمگیری در کاهش عمر سنسور دارد و تمیز نبودن انژکتورها یکی از عوامل احتراق ناقص می‌باشد. نتیجه می‌گیریم که شستشوی دقیق انژاکتورها تاثیر بالایی بر عملکرد دقیق سنسورها خواهد داشت.

بهترین و مناسب‌ترین زمان تعویض سنسور اکسیژن چه زمانی است؟

از آنجایی که اغلب خودرو‌ها مخصوصا خودروهای تولید داخل، از قطعات بی‌کیفیتی ساخته ‌می‌شوند، توصیه می‌شود برای تعویض سنسوراکسیژن حتی زودتر از موعد توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو اقدام کرد.
باید در نظر داشت که هنگام تعویض سنسوراکسیژن هرگز نباید، سنسور غیراستاندار یا ارزان قیمت را انتخاب کرد. زیرا با این انتخاب دیگر نباید از خودروی خود انتظار عملکرد صحیح و مناسبی را داشته باشید. یقینا با انتخاب نامناسب خود باید منتظر بالا رفتن هزینه‌های تعمیر خود در آینده بود.

برای خرید سنسور اکسیژن ان تی کی کلیک کنید.

اهمیت خرابی سنسور اکسیژن به چه میزان است ؟

 

 

 

بهتر است بدانید که خرابی سنسوراکسیژن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا با داشتن علائمی مانند افزایش آلاینده‌ها منجر به آلوده‌گی هوا و ناسالم شدن آن برای تنفس انسان می‌گردد.
از این رو یکی از دلایل ردشدن خودرو از معاینه فنی خرابی سنسورها می‌باشد. در واقع یکی از قطعات اصلی خودرو در هنگام معاینه فنی خودرو سالم بودن سنسوراکسیژن است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

 

منبع: سنسور اکسیژن

 


:: برچسب‌ها: سنسور اکسیژن ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پریا عبدی

شمع خودرو NGK ایریدیومی IFR6T-11-93684 ، برای شرکت تویوتا موتور ساخته شده است. این شمع ایریدیوم پلاتینی لیزری جزو شمع‌های خودرو حرفه‌ای NGK می‌باشد. گرچه این شمع پایه کوتاه مخصوص خودروهای تویوتا ساخته شده‌اند اما در بسیاری از خودروهای دیگر نیز می‌تواند به‎ کار رود.

 

ویژگی‌های شمع خودرو NGK ایریدیومی IFR6T-11-93684

الکترود سوزنی شکل شمع خودرو NGK ایریدیومی IFR6T-11-93684

یک مزیت بسیار مهم شمع خودرو NGK ایریدیومی IFR6T-11-93684 ، بهره بردن از الکترود سوزنی شکل است. جنس این الکترود ایریدیوم خالص است. همچنین قطر این الکترود 6.0mm می‌باشد.

 

دارا بودن خال پلاتینیوم در الکترود منفی شمع NGK

ویژگی بسیار مهمی که سبب ایجاد جرقه زنی خطی و بسیار دقیق می‌گردد، وجود خال پلاتینیومی در الکترود منفی آن می‌باشد.

 

استفاده از سه‎لایه پوشش فلزی برروی آبکاری نیکلی شمع NGK

جهت پیشگیری از گریپاژ کردن شمع خودرو درون سیلندر و همچنین عدم تشکیل رسوب کربنی در شاسی شمع اتومبیل از یک تکنولوژی جدید استفاده کردند. در شمع خودرو NGK ایریدیومی IFR6T-11-93684 به همین منظور بر روی آبکاری نیکلی، از سه لایه پوشش فلزی استفاده شده است.

 

بهره‌بردن از چینی آلومینیوم سیلیکات چندلایه و شیاردار در شمع NGK

در شمع ایریدیومی پلاتینیومی NGK، جهت پیشگیری از قطع شدن شمع یا رسیدن به دمای شکست شمع از خاصیت چینی آلومینیوم سیلیکات استفاده می‌کنند.

 

دلایل انتخاب شمع ایریدیومی پلاتینیومی NGK

  • این شمع از به روزترین فناوری و طراحی در ساختارش به کار رفته است
  • آلیاژ ایریدیوم به کار رفته در این شمع NGK در برابر حرارت بالا، مقاومت زیادی در برابر اصطحکاک و خوردگی داراست.
  • همچنین آلیاژ ایریدیوم دارای نقطه ذوب خیلی بالایی است. این امر موجب کارایی بالای آن می‌گردد.
  • می‌توان گفت که شمع ایریدیومی پلاتینیومی NGK باکیفیت‌ترین شمع خودرو ایریدیومی تولید شده است. که شرکت‌های بزرگ خودروسازی از آن بهره می‌برند.

 

فروشگاه اینترنتی کالاپلاس

فروشگاه اینترنتی آنلاین کالاپلاس، برای انتخاب و تهیه مناسب ترین و بهترین قطعات خودرو، همواره آماده مشاوره و یاری رسانی به مشتریان عزیز است. می توانید محصولات مورد نظرتان که در سایت مشاهده نمی کنید، به ما اطلاع دهید. تا آن محصول را برایتان فراهم کنیم.

همچنین بر اساس درخواست شما همراهان گرامی، محصولات مورد تقاضا شما را بر روی سایت قرار می دهیم. فروشگاه اینترنتی کالا پلاس، با حذف واسطه ها بهترین محصول را با نازل ترین قیمت در اختیار شما قرار می دهد.

کالاپلاس همچنین، کار سخت و زمان بر پیدا کردن قطعه مورد نظر و مقایسه کردن آن از نظر کیفیت و قیمت با مارک های مختلف محصول مد نظرتان انجام می دهد. به صورتی که دیگر هنگام خرید قطعه سردرگم نمی شوید حتی از آن لذت هم می برید. و می توانید معلومات خود را درباره نگهداری و تعمیر خودرو با مطالعه مقاله های مختلف سایت کالاپلاس بالا ببرید.

 

منبع: شمع ایریدیومی



:: برچسب‌ها: شمع ایریدیومی ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پریا عبدی

خودرو بدون سیستم ترمز ، به جای وسیله ای برای آسایش می تواند به ماشینی برای آدم کشی تبدیل شود. به دلیل اهمیت ایمنی سرنشینان، همیشه خودروسازان به دنبال سیستمی با امنیت بالاتر بوده اند. جالب آن که در ماشین‌های مسابقه‌ای ساخت شرکت بوگاتی چندان به ترمز اهمیت داده نمی‌شد و سازندگان آن بیان می‌کردند که "خودروهایشان را برای حرکت و سرعت ساخته اند نه توقف کردن". با این وجود دیری نگذشت که اهمیت ترمز در خودروهای مسابقه‌ای نیز مشخص شد. امروزه سیستم ترمز تنها برای توقف مورد استفاده ندارد، بلکه با طراحی‌های جدید در فرمان پذیری و شارژ باتری خودرو نیز نقش دارند.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

 

منبع: سیستم ترمز خودرو

چگونگی تبدیل انرژی از کم به زیاد

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه نیروی کم پای راننده می تواند خودرویی را متوقف کند؟ خوب در پاسخ به این سوال باید گفت که مهندسان با استفاده از اصول فیزیکی نیروی اندک پا را چندین برابر می‌کنند. مزیت مکانیکی (اهرم)، افزایش نیروی هیدرولیکی و اصطکاک سه اصلی هستند که در این سیستم استفاده می‌شوند.

اصل مزیت مکانیکی (اهرم)

در درس فیزیک دبیرستان نیز این اصل آموزش داده شده است. اگر به خاطر داشته باشید با استفاده از قرقره نشان می دادند که چطور یک جرثقیل می‌تواند جسمی چند تنی را با نیروی بسیار کمتر تکان دهد. در سیستم ترمز خودرو نیز از همین اصل استفاده شده است. تکیه گاهی در میان نیروی محرکه و جسم قرار گرفته و با تقسیم طول بازوی محرک موجب ایجاد نیروی دو برابر نیروی اعمال شده، می شود.  

نیروی هیدرولیکی

در سیستم های هیدرولیکی در واقع با استفاده از یک جسم سیال تراکم ناپذیر و در نظر گرفتن قانون پاسکال، نیروی محرکه را چند برابر می کنند. به دلیل ویژگی‌هایی که روغن ترمز دارد، از آن در ترمزهای هیدرولیکی استفاده می‌کنند. در شکل زیر می‌توانید بهتر متوجه تبدیل نیروی کوچک به نیروی بزرگ شوید.

اصطکاک

اصطکاک به میزان نیرویی که دو جسم بر یکدیگر وارد می کنند گفته می شود. این نیرو با توجه به جنس و وزن آن ها متفاوت است، هر چه جسم سطح ناصاف و وزن بیشتری داشته باشد، میزان نیرو بزرگ‌تر خواهد بود. در تمامی سیستم های ترمز از اصطکاک برای توقف خودرو استفاده می شود. ترکیب نیروی هیدرولیکی و مکانیکی با اصطکاک، سیستم های مختلفی رو ایجاد کرد که هر کدام در سرعت و نحوه انتقال نیرو از پای راننده به چرخ ها تفاوت هایی دارند.

انواع سیستم ترمز در خودروهای امروزی

با توجه به توضیحاتی که داده شد، در خودروهای امروزی دو نوع سیستم برای توقف خودروها به کار می‌رود، سیستم هیدرولیکی و سیستم مکانیکی. تمامی خودروها از این دو سیستم استفاده می‌کنند با این حال سازندگان با ایجاد جزئیات در طراحی های خود، در میزان اثر بخشی و نحوه انتقال نیرو تفاوت‌هایی ایجاد کرده‌اند.

سیستم ترمز مکانیکی

در سیستم مکانیکی از یک سیم برای انتقال نیرو به کفشک های ترمز (یا همان لنت ترمز) استفاده می‌شود. کفشک ها در این سیستم در یک فضای کاسه ای شکل قرار گرفته و با ایجاد اصطکاک با سطح داخلی موجب توقف می‌شوند. با پاره شدن سیم ترمز، به طور کلی امکان توقف خودرو از بین می رفت، از دیگر معایب این سیستم امکان چندین برابر کردن نیرو میسر نبود. به همین دلیل سیستم های مکانیکی به مرور جای خود را به ترمزهای هیدرولیکی دادند.

سیستم ترمز هیدرولیکی

در ترمزهای هیدرولیکی به جای سیم، لوله‌هایی حاوی مایع سیال تراکم ناپذیر به کار می‌رود. در این سیستم چون می‌توان نیروی محرکه (نیرو پای راننده) را چند برابر کرد به جای ترمزهای کاسه‌ای از ترمزهای دیسکی استفاده می‌شود. در این روش یکبار در انتقال نیروی پای راننده از طریق لوله ها به پیستون ها و سپس انتقال نیروی چند برابر شده پیستون ها از طریق لوله ها به لنت ها موجب چند برابر شدن نیروی اولیه می‌شوند. از مشکلاتی که می‌تواند در این سیستم پیش بیاید پارگی یا سوراخ شدن لوله های انتقال روغن است، که با خالی شدن مایع درون آن سیستم ترمز از کار می‌افتد، البته خودروسازان با تعبیه  سیلندرها و سیستم دو مداره مانع از ایجاد مشکل در ترمز و توقف خودرو شده‌اند.

ترمز های مورد استفاده در خودرو ها

ترمزهای کاسه‌ای و ترمز های دیسکی بیشترین مدل هایی هستند که امروزه در خودروها به کار می‌روند، البته ترمزهای کاسه ای به دلیل قدرت کم و زود داغ شدن دیگر کمتر در طراحی‌ها به کار می روند. در عوض ترمزهای دیسکی با طول عمر بیشتر و قدرت بالاتر محبوبیت بیشتری نزد مصرف کنندگان نیز دارند. برخی از ترمزهای نوین در ادامه نام برده شده اند.

دیسک های کربن سامیک، سیستم ترمز ضد قفل، ترمز دینامیک، سیستم ترمز با بازیابی انرژی، ترمز الکتریکی و... .

 

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

 

منبع: سیستم ترمز خودرو



:: برچسب‌ها: سیستم ترمز خودرو ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پریا عبدی

شمع خودرو NGK جی پاور NGK-BKR6EGP ، ساخت کشور ژاپن است. این شمع‌های تولید شرکت NGK ژاپن دارای فناوری روز دنیا و کیفیت بالا هستند. همچنین شمع های این شرکت به دلیل بالا بردن شتاب خودرو حتی در خودروهای مسابقه ای به کار می روند. به دلیل دارا بودن طول عمر بالا حدود 50 هزار کیلومتر و قیمت مناسب آن، مشتریان این محصول رضایت بالایی از انتخاب خود دارند.

 

ویژگی‌های شمع خودرو NGK جی پاور NGK-BKR6EGP

شمع ژاپنی NGK جی پاور ، دارای مکانیسم سرد است. در این شمع از آلیاژ مخصوص جی پاور استفاده شده است. همچنین دارای پایه کوتاه است.

 

دلایل انتخاب شمع NGK جی پاور NGK-BKR6EGP

شمع ژاپنی NGK جی پاور ، دارای کیفیت بالا و قیمت مناسبی است.

این شمع سبب استارت زدن سریع خودرو و شتاب بیشتر خودرو می‌گردد.

دارای مقاومت زیاد در برابر حرارت بالا است.

شمع ژاپنی NGK جی پاور ، به علت بهره بردن از روکش فلز 3 ظرفیتی، دارای قابلیت ضدگیرپاژ و ضدخوردگی است.

این شمع تولید آلاینده های موتور خودرو را کم می‌کند و باعث بالا رفتن عمر کاتالیست می‌گردد.

ویژگی دیگر این شمع NGK کاهش مصرف سوخت خودرو است.

 

شمع خودرو NGK جی پاور NGK-BKR6EGP در خودروهای زیر

شمع خودرو NGK جی پاور NGK-BKR6EGP ، در خودرو های مختلفی از جمله ماشین زانتیا، پژو 405، پژو پارس، پژو 206 تیپ 2، سمند، L90، ام وی ام، لیفان، مگان، جک اتوماتیک ، هیوندا، تویوتا و... به کار می‌رود.

 

فروشگاه اینترنتی کالاپلاس

فروشگاه اینترنتی آنلاین کالاپلاس، برای انتخاب و تهیه مناسب ترین و بهترین قطعات خودرو، همواره آماده مشاوره و یاری رسانی به مشتریان عزیز است. می توانید محصولات مورد نظرتان که در سایت مشاهده نمی کنید، به ما اطلاع دهید. تا آن محصول را برایتان فراهم کنیم.

همچنین بر اساس درخواست شما همراهان گرامی، محصولات مورد تقاضا شما را بر روی سایت قرار می دهیم. فروشگاه اینترنتی کالا پلاس، با حذف واسطه ها بهترین محصول را با نازل ترین قیمت در اختیار شما قرار می دهد.

کالاپلاس همچنین، کار سخت و زمان بر پیدا کردن قطعه مورد نظر و مقایسه کردن آن از نظر کیفیت و قیمت با مارک های مختلف محصول مد نظرتان انجام می دهد. به صورتی که دیگر هنگام خرید قطعه سردرگم نمی شوید حتی از آن لذت هم می برید. و می توانید معلومات خود را درباره نگهداری و تعمیر خودرو با مطالعه مقاله های مختلف سایت کالاپلاس بالا ببرید.

 

منبع: شمع خودرو جی پاور



:: برچسب‌ها: شمع خودرو جی پاور ژاپنی پایه کوتاه ,
:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پریا عبدی

آیا می‌دانید بالانس نبودن چرخ های خودرو در صورت رفع نشدن به اتومبیل آسیب زده و موجب خسارات زیادی می‌شود؟ از آنجایی که بیشتر رانندگان و دارندگان خودرو از عوارض و علائم عدم تعادل در لاستیک‌های خودرو آگاهی کافی ندارند، سعی کردیم تا حد ممکن و به صورت واضح عدم بالانس در لاستیک‌های خودرو را تعریف کنیم و راه‌های پی بردن به این مشکل و رفع آن را بازگو کنیم. 

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

 

 

منبع: بالانس نبودن چرخ های اتومبیل

بالانس نبودن چرخ های اتومبیل چه اهمیتی دارد؟

همانطور که می‌دانید چرخ های وسیله نقلیه نقش فزاینده‌ای در حفظ تعادل و کنترل وسیله دارند و کوچک‌ترین ناهماهنگی و اشکال در عملکرد آن‌ها موجب بر هم ریختن کارکرد کل اجزای خودرو می‌شود.
در واقع چرخ‌های خودرو به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سیستم تعلیق است که موجبات حرکت ماشین در یک خط مستقیم و هدایت شده را به وجود می‌آورند. بدون هماهنگی لاستیک‌ها تمامی تلاش نیروهای پشتیبانی از قبیل موتور، ترمز، دنده، کلاچ و… عملی بیهوده خواهد بود و این موضوع به ساد‌گی اهمیت بالانس بودن لاستیک‌های خودرو را نشان می‌دهد.

همانطور که متوجه شدید؛ چرخ‌ها به عنوان آخرین جز از سیستم تعلیق، وزن خودرو را تحمل کرده و ارتباط نهایی بین ماشین و زمین را برقرار می‌کنند. در اصل این چرخ‌ها هستند که تمامی ضربه‌های وارد آمده از سمت زمین به وسیله را کنترل کرده و مانع از وارد شدن خسارات به سایر قطعات خودرو می‌شوند.

علائم بالانس نبودن چرخ های خودرو چیست ؟

۱- لرزش فرمان

یکی از بارزترین نشانه‌های بالانس نبودن چرخ های خودرو، لرزش فرمان هنگام رانندگی است. به نحوی که حتی یک راننده کم تجربه و تازه‌کار به راحتی این لرزش را حس کرده و تشخیص می‌دهد.
البته ناگفته نماند، شاید این لرزش‌ها دلایل دیگری نیز داشته باشند که جهت تشخیص دقیق‌تر علت لرزش عاقلانه‌ترین کار مراجعه به تعمیرگاه و سرویس خودرو می‌باشد.

۲- کاهش پایداری خودرو به دلیلی بالانس نبودن چرخ

این مشکل که یکی از خطرناک‌ترین علائم عدم بالانس چرخ‌های خودرو نیز به شمار می‌رود، بیشتر در پیچ‌ها و سرعت‌های بالا نمایان می‌شود و می‌تواند زمینه ساز خسارات شدید و حتی جبران ناپذیر برای راننده باشد.

۳- افزایش مصرف سوخت

یکی دیگر از نشانه‌های عدم تعادل در لاستیک‌های خودرو بالا رفتن مصرف سوخت ماشین نسبت به قبل است. شاید در گذشته این موضوع برای خیلی از رانندگان از اهمیت چندانی برخوردار نبود.

ولی امروزه با توجه به چند برابر شدن هزینه سوخت دیگر خیلی از دارندگان وسیله نقلیه از نظر اقتصادی توان استفاده بیش از حد آن را ندارند و این مشکل آن‌ها را متحمل هزینه سرسام آوری خواهد کرد.

بررسی  انحراف در هنگام بالاناس نبودن چرخ هاای وسیله نقلیه

همانطور که می دانید؛ هنگام بالانس نبودن لاستیک‌ها، وسیله دیگر قادر نیست مثل سابق تعادل خود را حفظ کند و به حالت‌های گوناگون این انحراف و مشکل را نشان می‌دهد که عبارتند از:
۱- انحراف تو در چرخ‌های ماشین
۲- انحراف کمبر در چرخ‌های ماشین
۳- انحراف کستر در چرخ‌های ماشین

۱- انحراف تو در چرخ‌ها

معمولا این نوع انحراف، باعث ایجاد فاصله، بین محور قسمت جلویی دو چرخ و قسمت عقبی آن‌ها می‌شود.

در صورت عدم وجود این نوع انحراف چرخ‌های ماشین به صورت کاملا موازی نسبت به هم و هم اندازه با پهنای لاستیک حرکت کرده و کنترل فرمان را آسان می‌کنند.
بطور کلی جهت کنترل بهتر خودرو، کمی زاویه انحراف تو به سمت داخل وجود دارد، اما نباید فراموش کرد که زیاد شدن این فاصله باعث فرسایش لاستیک خواهد شد.

۲- انحراف کمبر در چرخ ها

معمولا انحراف کمبر به دو صورت منفی و مثبت رخ می‌دهد که عبارت است از انحراف قسمت بالای چرخ خودرو به سمت داخل و یا خارج.
لازم به ذکر است که انحراف کمبر منفی به حالتی گفته می‌شود که در آن انحراف قسمت بالای چرخ به سمت داخل رخ می‌دهد و انحراف کمبر مثبت، به صورت برعکس یعنی انحراف قسمت بالای چرخ به سمت خارج می‌باشد، که عوارض انحراف کمبر مثبت باعث سایش لبه خارجی و انحراف کمبر منفی باعث سایش لبه داخلی لاستیک خودرو می‌شود.

۳- انحراف کستر در چرخ‌ها

در این حالت، انحراف در فرمان ماشین به صورت عقب و یا جلو مشهود می‌شود که در حالت انحراف عقب به آن انحراف کستر مثبت و در حالت انحراف به سمت جلو به آن انحراف کستر منفی گفته می‌شود.
لازم به ذکر است که زاویه کستر در تمامی وسیله‌های نقلیه هیچگاه به طور مطلق عمودی نیست، اما اغلب بر روی زاویه اولیه‌ای مثبت تنظیم می‌گردد.
هدف از ایجاد زاویه کستر اولیه، حفظ و هدایت وسیله نقلیه است که باعث بالا رفتن تمرکز و تسلط کنترل بر فرمان توسط راننده موقع دور زدن می‌شود.

لاستیک های خودرو را با چه دستگاهی می توان بالانس کرد؟

دستگاه بالانس چرخ یکی از اجزای مهم در تعمیرگاه‌ها می‌باشد، زیرا این دستگاه وظیفه هم راستایی چرخ‌های اتومبیل را که از اهمیت بسزایی برخوردار است بر عهده دارد.
همانطور که گفتیم هم راستایی صحیح چرخ‌ها به منظور توزیع سایش در تمام سطح لاستیک و همچنین دستیابی به کنترل دقیق فرمان، لازم و ضروری است.

چه زمان هایی باید برای بالانس کردن لاستیک های خود رو اقدام کرد؟

علاوه بر مواردی که نشان دهنده علائم نامتعادل بودن لاستیک‌های خودرو هستند و باید برای بالانس کردن لاستیک‌ها هرچه سریع اقدام کرد، شرایط دیگری نیز وجود دارند که هنگام قرار گرفتن در آن شرایط بالانس کردن چرخ‌ها توصیه می‌شود.

این موارد عبارتند از: تعویض لاستیک و نصب لاستیک تازه و جدید، جابه‌جا کردن چرخ‌های وسیله نقلیه، پس از تعمیرات و پنچرگیری لاستیک‌ها، ساییدگی لاستیک‌ها.

با  رفع مشکل بالانس نبودن چرخ ها به چه نتایجی می توان دست یافت ؟

با اقدام به موقع برای بالانس کردن لاستیک‌های خودرو به نتایج خوشایندی از قبیل: رانندگی آسانتر، عملکرد بهتر وسیله نقلیه، متحمل نشدن خسارت و هزینه‌های اضافی، آسایش و آرامش خاطر هنگام رانندگی، می‌توان دست یافت.

راه های رفع مشکل بالانس نبودن چرخ های ماشین

مشکل بالانس نبودن لاستیک‌های خودرو از پیچیدگی چندانی برخوردار نبوده و به راحتی توسط تعمیرکاران، قابل رفع می‌باشد.
به طور معمول دو روش رایج برای رفع عدم تعادل در لاستیک‌ها وجود دارد که عبارتند از:
۱- بالانس کردن چرخ‌های خودرو به روش استاتیکی
۲- بالانس کردن چرخ‌های خودرو به روش دینامیکی

روش بالانس کردن استاتیکی

در این روش، چرخ‌های ماشین به حالت افقی روی یک محور در حال گردش نصب می‌گردد، آنگاه قسمتی که عامل نامتعادلی در لاستیک‌ها است به دلیل وزن بیشتر به سمت پایین قرار می‌گیرد.

مکانیک در نقطه مقابل آن یک وزنه بالانس در لبه رینگ قرار می‌دهد و بدین شکل نواحی نامتعادل را از بین می‌برد.

روش بالانس کردن مکانیکی یا دو صفحه‌ای

در این روش علاوه بر اینکه نواحی نامتعادل در چرخ‌ها تشخیص داده می‌شود، عدم توازن چرخ‌ها نسبت به صفحه تقارن عمودی آن نیز قابل بررسی است.

 بالانس چرخ‌ ماشین به چند دسته تقسیم بندی میگردد ؟

به طور معمول تقسیم‌بندی دستگاه بالانس خودرو بر اساس نوع وسیله نقلیه صورت می‌پذیرد، به نحوی که در حال حاضر دو نوع دستگاه بالانس چرخ ماشین سنگین یا کامیون و دستگاه بالانس چرخ ماشین سواری در بازار یافت می‌شود.
امروزه شرکت‌های متعددی در کشور وجود دارند که وظیفه تامین تجهیزات تعمیرگاهی با برند‌های مختلف (ایتالیایی، ایرانی، ترکیه‌ای، چینی) را برعهده دارند.

پس از تعمیر بالانس نبودن چرخ ها چه تفاوتی ایجاد می‌شود؟

با اقدام به موقع برای بالانس کردن لاستیک‌های خودرو به نتایج خوشایندی از قبیل: رانندگی آسانتر، عملکرد بهتر وسیله نقلیه، متحمل نشدن خسارت و هزینه‌های اضافی، آسایش و آرامش خاطر هنگام رانندگی می‌توان دست یافت.

عوارض نادیده گرفتن بالانس نبودن چرخ های خودرو

حال که از اهمیت بالانس بودن لاستیک‌های خودرو اطلاع کسب کردیم، بهتر است با بروز اولین نشانه از علائم عدم بالانس لاستیک‌ها هرچه سریع‌تر برای تنظیم آن‌ها به مکانیکی‌های قابل اعتماد و مجرب مراجعه کرد.
زیرا در صورت عدم توجه به این موضوع علاوه بر وارد شدن خسارت شدید ناشی از این مشکل به وسیله نقلیه، ممکن است منجر به تصادف گردد و عوارض جبران ناپذیری را در بر بگیرد.
لازم به ذکر است حتی اگر از بالانس بودن لاستیک خودروهای خود اطمینان دارید، باید طی دوره‌های مشخص، مخصوصا زمان‌های که قصد مسافرت یا طی مسافت‌های طولانی را دارید خودرو خود را سرویس‌دهی کنید.

تا در مواقعی که امکان دسترسی به تعمیرگاه را ندارید غافلگیر نشده و دچار دردسر نگردید.

هزینه بالانس کردن لاستیک خودرو چقدر می‌تواند باشد؟

طبیعتاً بالانس کردن لاستیک‌های خودرو هزینه‌هایی را برای صاحب خودرو در پی خواهد داشت، که این هزینه‌ها به عوامل گوناگونی مانند: مدل ماشین، نظر تعمیرکار و زمانی که صرف این کار می‌شود، بستگی دارد.
اما ناگفته نماند که هزینه بالانس کردن لاستیک‌های خود رو هر چقدر هم که بالا باشد، در مقایسه با خساراتی که این مشکل به خودرو می‌آورد، ناچیز است. هر چقدر دیرتر برای تعادل سازی لاستیک‌های نامتعادل خودرو اقدام کنید به طبع متحمل هزینه‌های بیشتری نیز خواهید بود.

 

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

 

منبع: بالانس نبودن چرخ های اتومبیل



:: برچسب‌ها: بالانس نبودن چرخ های اتومبیل ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پریا عبدی

شمع خودرو بوش دبل پلاتینیوم KPP332 ساخت شرکت Bosch آلمان است. شرکت بوش آلمان از جهت تولید شمع‌های بسیار با کیفیت و مرغوب، زبان ‌زد است و شهرت زیادی دارد.

 

مزیت قسمت جرقه‌زنی شمع خودرو دبل پلاتینیوم بوش

فناوری به کار رفته در ساخت بخش جرقه‌ زنی این شمع خودرو سبب کارایی بالای عمل جرقه زنی آن تحت فشار و دمای زیاد گردیده است. که این امر بخاطر باریک بودن و حالت ویژه سوزنی بخش جرقه ‌زن است. این شمع دبل پلاتینیومی بیشترین میزان تحمل دما و فشار را دارد. به همین دلیل دارای بیشینه کد حرارتی یعنی 7 است.

 

آلیاژ هسته شمع خودرو بوش دبل پلاتینیوم

برای تولید هسته شمع بوش دبل پلاتینیوم از نوآوری جدیدی بهره برده‌اند. به صورتی که این آلیاژ شامل فلزهای پلاتین، مس و نیکل است. همچنین برای جرقه زنی با سرعت و کیفیت بالا آلیاژهای این شمع توسط ایریدیوم روکش شده است. این روکش ایریدیومی تا پایه شمع ادامه یافته است.

 

مزیت خرید شمع خودرو بوش دبل پلاتینیوم KPP332

شمع خودرو بوش دبل پلاتینیوم KPP332 ، سبب بالا رفتن شتاب و کم شدن مصرف بنزین خودرو می‎گردد. همان که گفته شد این شمع تولید کارخانه بوش آلمان بوده و بسیار با کیفیت است. همچنین طول عمر مفید طولانی دارد.

 

شمع خودرو دبل پلاتینیومی مناسب برای خودروهای زیر است

این شمع برای خودروهای BMW دارای موتور N46، مرسدس بنز کلاس های S و E، تویوتا کرولا مدل 2005، تویوتا کمری مدل های 2007 و 2005، پژو 206 تیپ های 2 و 3، پژو پارس، سمند معمولی و سمند EF7، رنو L90 و رنو مگان، پروتون، ریو، ام وی ام، سیتروئن زانتیا، جک و ... به کار می‌رود.

 

فروشگاه اینترنتی کالاپلاس

فروشگاه اینترنتی آنلاین کالاپلاس، برای انتخاب و تهیه مناسب ترین و بهترین قطعات خودرو، همواره آماده مشاوره و یاری رسانی به مشتریان عزیز است. می توانید محصولات مورد نظرتان که در سایت مشاهده نمی کنید، به ما اطلاع دهید. تا آن محصول را برایتان فراهم کنیم.

همچنین بر اساس درخواست شما همراهان گرامی، محصولات مورد تقاضا شما را بر روی سایت قرار می دهیم. فروشگاه اینترنتی کالا پلاس، با حذف واسطه ها بهترین محصول را با نازل ترین قیمت در اختیار شما قرار می دهد.

کالاپلاس همچنین، کار سخت و زمان بر پیدا کردن قطعه مورد نظر و مقایسه کردن آن از نظر کیفیت و قیمت با مارک های مختلف محصول مد نظرتان انجام می دهد. به صورتی که دیگر هنگام خرید قطعه سردرگم نمی شوید حتی از آن لذت هم می برید. و می توانید معلومات خود را درباره نگهداری و تعمیر خودرو با مطالعه مقاله های مختلف سایت کالاپلاس بالا ببرید.

 

منبع: شمع خودرو بوش دبل پلاتینیوم



:: برچسب‌ها: شمع خودرو بوش دبل پلاتینیوم ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 اسفند 1399 | نظرات ()