معاینه فنی خودرو | شرایط و مراحل معاینه فنی خودرو
نوشته شده توسط : پریا عبدی

شاید قبلا داشتن معاینه فنی خودرو چندان اهمیتی نداشت. اما امروزه با توجه به گسترش شهرها، افزایش تعداد خودروها و بالا رفتن آلودگی هوا، معاینه‌فنی برای هر خودرویی لازم و ضروری است. از این رو برای اینکه معاینه‌فنی خود را به راحتی بگیرید باید نسبت به شرایط و مراحلش آگاهی لازم را داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا شرایط و مراحل لازم جهت دریافت این گواهی نامه را به طور کامل بشناسید.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

 

منبع: معاینه فنی خودرو

معاینه فنی خودرو چه زمانی باید دریافت شود؟

گواهی معاینه فنی در واقع همیشه باید همراه رانندگان باشد. اما گاهی وجود آن ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. مثل زمان‌هایی که آلودگی هوا تشدید شده و قانون در مورد خودروهایی که معاینه فنی ندارد سختگیرانه‌تر عمل می کند. داشتن معاینه فنی زمان خرید و فروش ماشین نیز اهمیت زیادی دارد.

معاینه فنی خودرو

شاید برای شمایی که هنوز خودرو ندارید جای سؤال باشد که معاینه فنی چیست و چرا انجام می‌شود؟ باید بگوییم که معاینه‌فنی خودرو به یکسری از آزمایشات فنی گفته می‌شود که سلامت و کارایی قطعات خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وقتی خودرو مورد معاینه فنی قرار می‌گیرد یک مدرک به راننده به عنوان گواهی معاینه فنی داده می‌شود. این گواهی نشان می‌دهد که خودرو فرد مشکلی ندارد. رانندگان باید این گواهی را همراه خود داشته باشند، در غیر این صورت اگر خودرو آن‌ها به هر دلیل توقیف شود و گواهی معاینه فنی به همراه نداشته باشند، طبق قانون جریمه خواهند شد.

خودروهایی که باید معاینه فنی داشته باشند

برای همه خودروها داشتن معاینه فنی لازم و ضروری است، حتی برای موتورسیکلت‌ها داشتن آن لازم است. از این رو تمام خودروهایی که در داخل تولید می‌شود و یا خودروهای خارجی و وارداتی باید معاینه‌فنی داشته باشند، اما به شرطی که بیش از 4 سال از ساخت آن‌ها گذشته باشد. موارد زیر نشان می‌دهد که در سال 98 چه خودروهایی نیازمند دریافت معاینه‌فنی هستند.

  • خودروهای داخلی تولید سال 1393 و قبل از آن
  • خودروهای وارداتی تولید سال 2015 و قبل از آن
  • خودروهای عمومی تولید سال 1396 و قبل از آن

جریمه نداشتن معاینه فنی خودرو

اگر رانندگان گواهی معاینه‌فنی را نداشته باشند، بعد از هر بار ثبت جریمه، مبلغی در حدود 50 هزار تومان باید پرداخت کنند. به علاوه داشتن برگه معاینه فنی یکی از ملزومات اساسی برای تعویض پلاک است. اگر آن را نداشته باشید نمی‌توانید پلاک جدید را دریافت کنید و به مشکل برخواهید خورد.

اهمیت استعلام معاینه فنی خودرو

اگر شما قصد خرید خودرو دست دوم را دارید باید گواهی معاینه فنی آن را استعلام کنید. گواهی معاینه فنی در واقع ضمانت خودرویی است که قصد خرید آن را دارید. وقتی گواهی معاینه فنی را استعلام کنید متوجه می‌شوید که آخرین بار چه زمانی خودرو تست شده و مشکلاتش مورد بررسی قرار گرفته است. از این رو از مشکلات احتمالی آینده نیز جلوگیری خواهید کرد.

نحوه استعلام معاینه فنی خودرو

سامانه‌ای به نام سیمفا به آدرس symfa.ir وجود دارد که شما می‌توانید به صورت الکترونیکی معاینه فنی خودرو خود را استعلام کنید. این سامانه یکپارچه، معاینه خودرو را برای افراد ساده کرده است. می‌توانید با مراجعه به سایت بالا وارد بخش استعلام معاینه فنی شوید و کار خود را به راحتی انجام دهید.

این سایت اطلاعات ارزشمندی را در مورد مراکز معاینه فنی در سراسر ایران، نحوه گزارش تخلفات مراکز معاینه‌فنی و اطلاعیه‌های مرتبط با معاینه‌فنی خودرو را در اختیار شما قرار می‌دهد. در این سایت شما با استفاده از پلاک خودرو و وارد کردن شماره Vin خودرو خود می‌توانید به راحتی استعلام معاینه‌فنی خودرو خود را انجام دهید.

آدرس مراکز معاینه فنی

برای به دست آوردن اطلاعات کافی در مورد آدرس مراکز مورد نظر با شماره 96006000 تماس بگیرید. همچنین می‌توانید برای اطلاع از ساعت انتظار مراکز معاینه فنی عدد “1” را به سامانه 2000112 ارسال کنید. نتیجه پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای معاینه فنی خودرو

شما برای اینکه بتوانید معاینه‌فنی خودرو خود را انجام دهید به کارت خودرو و یا برگ سبز آن نیازمند هستید.

نوبت دهی برای معاینه فنی

متأسفانه فقط در تهران امکان نوبت‌دهی اینترنتی برای معاینه‌فنی خودرو وجود دارد. از این رو شهروندان تهرانی می‌توانند برای دریافت نوبت برای معاینه‌فنی خودرو خود به سایت  inspection.tehran.ir مراجعه کرده و نوبت بگیرند.

مراحل اخذ معاینه فنی خودرو

مراحلی را که باید برای گرفتن گواهی معاینه‌فنی خودرو خود طی کنید را به طور خلاصه شرح داده‌ایم.

پذیرش خودرو

در این مرحله اطلاعات خودرو شما توسط یک دوربین پلاک خوان ثبت می‌شود. در سال 98 به تصویب رسید که باید مبلغی در حدود 37 هزار تومان را برای پذیرش خودرو پرداخت کنید.

بررسی شکل و ظاهر خودرو

وقتی اطلاعات خودرو خود شما ثبت شد، حالا ظاهر خودرو شما مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. از این رو اگر تجهیزاتی اضافی در خودرو شما وجود داشته باشد که به آن اضافه کرده باشید، معاینه‌فنی خودروتان مردود خواهد شد. موارد زیر در معاینه ظاهری خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  • سالم بودن شیشه‌ها و آینه‌ها
  • سالم بودن چراغ‌ها
  • وضعیت لاستیک‌ها
  • داشتن کمربند ایمنی و بوق
  • بررسی دود خروجی از اگزوز خودرو و نداشتن روغن‌سوزی
  • استاندارد بودن ظاهر خودرو

تست آلایندگی خودرو

در این مرحله خودرو شما از نظر آلایندگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. به همین دلیل میزان خروجی دود از اگزوز مورد تحلیل قرار می‌گیرد. اگر از حالت استاندارد خارج بود مردود شناخته شده و شما باید برای رفع آن اقدام کنید.

بررسی چراغ‌های خودرو

چراغ‌های جلو و عقب خودرو توسط کارشناس مورد تست و بررسی قرار می‌گیرند. این کار توسط رایانه صورت می‌گیرد و انحراف نورهای خودرو نیز به صورت جدی بررسی می‌شود.

تست لغزش

خودرو یک کیلومتر راه را طی می‌کند تا کارشناس بتواند میزان استاندارد لغزش خودرو را مورد بررسی قرار دهد.

کمک فنر

تست کمک فنر در معاینه فنی خودرو بسیار مهم است. چون بیشتر تصادفات رانندگی در کشور به همین دلیل اتفاق می‌افتند، این معاینه توسط کارشناس به صورت دقیق و حرفه‌ای انجام خواهد شد.

بررسی ترمزها

ترمزها به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرند. به خصوص شتاب آن‌ها و سرعت اعمال ترمز نیز به دقت تست شده و نتیجه توسط کارشناس بررسی می‌شود. در این مرحله هر دو ترمز خودرو هم دستی و هم اصلی مورد تست قرار می‌گیرد.

صدور گواهی

بعد از اینکه همه این مراحل طی شد و کارشناسان تأیید کردند که خودرو مشکلی ندارد، گواهی تأیید معاینه‌فنی خودرو برای فرد صادر می‌شود. از این رو اگر ماشین در هر یک از مراحل مشکلی وجود داشته باشد، مراتب به صاحب خودرو اعلام شده و وی باید برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهد.

آن دسته از خودروهایی که مردود شده‌اند، اگر در ظرف مدت 15 روز بتوانند عیوب خودرو را رفع کنند، می‌توانند بدون نوبت دوباره معاینه شوند و تست‌های لازم روی خودروشان انجام شود.

هزینه دریافت گواهی معاینه فنی خودرو

هزینه‌های پرداخت شده برای دریافت گواهی معاینه‌فنی خودرو به شرح زیر است:

  • معاینه‌فنی خودرو سبک عادی (معمولی-برتر): 37 هزار تومان
  • معاینه‌فنی خودرو گازسوز: 59 هزار تومان
  • معاینه‌فنی خودرو سنگین گازوئیلی: 59 هزار تومان
  • معاینه‌فنی خودرو سنگین گازسوز: 79 هزار تومان
  • تست مجدد در صورت مردودی: 5 هزار تومان

سؤالات متداول در خصوص شرایط و مراحل معاینه فنی خودرو

اگر خودرو دچار ایراد بود هزینه تعمیر را چه کسی باید بپردازد؟

اگر خودرو شما در هر یک از مراحل معاینه ایراد داشت، شما باید شخصاً هزینه تعمیر آن را بپردازید و در صورتی که بخواهید دو مرتبه خودرو را مورد آزمایش قرار دهید باید مبلغ 5 هزار تومان پرداخت کنید.

اگر خودرو معاینه فنی نداشته باشد جریمه می‌شود؟

اگر در شهر تردد کنید دوربین‌های سطح شهر روزی ۵۰ هزار تومان شما را جریمه می‌کنند لذا سریعاً برای دریافت معاینه فنی اقدام کنید.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

 

منبع: معاینه فنی خودرو





:: برچسب‌ها: معاینه فنی خودرو ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: