استعلام ریز خلافی خودرو | نحوه استعلام گیری
نوشته شده توسط : پریا عبدی

برای استعلام ریز خلافی خودرو به کجا باید مراجعه کرد؟ خلافی خودرو و جریمه شدن اتفاق ناخوشایندی برای هر راننده‌ای است. از این رو آشنایی با میزان خلافی، جرایم و نحوه پرداخت آن نیز به یکی از دغدغه‌ها و نیازهای اساسی رانندگان تبدیل شده است. از این رو استعلام ریز خلافی خودرو به خصوص در هنگام خرید و فروش ماشین نیز باید با دقت بسیار زیاد و کاملاً قانونی صورت گیرد تا برای خریدار و فروشنده مشکلی ایجاد نکند.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

 

منبع : استعلام ریز خلافی

 

استعلام ریز خلافی خودرو

با توجه به اهمیت موضوع، سؤالات و نگرانی بیشتر راننده‌ها، در این مقاله قصد داریم در مورد استعلام ریز خلافی خودرو و نحوه آن اطلاعات ارزشمند و مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. تا هم بتوانید به راحتی استعلام خلافی خودرو خود را بگیرید و هم با روش‌های انجام این کار آشنا شوید. لطفاً تا انتها همراه ما باشید.

اهمیت استعلام ریز خلافی خودرو

استعلام ریز خلافی مخصوصا زمانی که بخواهید خودرویی را خرید و فروش کنید؛ متوجه خواهید شد مراحلی سخت و غیرقابل دور زدن دارد. پیشتر، رانندگان مجبور بودند برای اینکه از میزان خلافی خودرویی با خبر شوند به صورت حضوری به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند. از این رو یک استعلام، وقت و هزینه زیادی از مراجع می گرفت. روند پیچیده‌ی دریافت و پرداخت قبض بیشتر راننده‌ها را کلافه می‌کرد و بسیاری از افراد دیر به دیر به دنبال استعلام می‌رفتند که این خودش مشکلاتی دیگر را برایشان فراهم می‌کرد.

روش الکترونیکی برای استعلام ریز خلافی خودرو

راهنمایی و رانندگی کشور بعد از مشاهده مشکلاتی که برای بسیاری از رانندگان در زمینه استعلام و مراحل آن پیش آمد، تصمیم گرفت تا با الکترونیکی کردن شرایط استعلام خودرو در وقت و هزینه آن‌ها صرفه جویی کرده و به قولی مراحل کاغذ بازی را به حداقل برساند. انجام کارهای استعلام به صورت الکترونیکی از رفت و آمدهای اضافی به اداره‌ها و پلیس +10 جلوگیری به عمل آورده است.

نحوه استعلام ریز خلافی خودرو

رانندگان برای پرداخت خلافی خودرو خود فقط دو ماه فرصت دارند. به همین دلیل اگر این موضوع را پشت گوش بیندازید و در این مدت برای پرداخت خلافی خودرو خود اقدامی انجام ندهید، میزان جریمه شما دو برابر خواهد شد. همچنین اگر خلافی خودرو شما به همراه جریمه پرداختی از یک میلیون تومان بیشتر شود، پلیس راهنمایی و رانندگی خودرو شما را توقیف می‌کند و شما باید ضمن پرداخت جریمه مراحلی دیگر را برای از توقیف درآوردن خودرو انجام دهید که خودش پروسه‌ای جداگانه دارد.

روش‌های مختلف برای استعلام ریز خلافی خودرو

روش اول: سایت پلیس راهور

شما می‌توانید برای دریافت استعلام خودرو خود به سایت راهور120 مراجعه کنید. هنگامی که صفحه سایت را برای خود باز کردید می‌توانید به قسمت خدمات آن مراجعه کرده و از استعلام میزان خلافی خودرو خود باخبر شوید. در پشت کارت ماشین شما یک کد 9 رقمی وجود دارد که باید آن را در قسمتی که از شما درخواست شده وارد کنید. اگر کارت شما قدیمی است، این کد 8 رقمی است.

این سایت بسیار دقیق بوده و شما از بابت وارد کردن اطلاعات خود نباید هیچ نگرانی داشته باشید. سایت پلیس راهور به صورت هفتگی آپدیت می‌شود، به همین دلیل امنیت بالایی دارد. با وجود اینکه سایت بسیار خوبی است اما در برخی از مواقع سرورهای آن دچار اختلال شده و سایت از دسترس خارج می‌شود. این مهم باعث نگرانی و گاهی به تعویق افتادن مراحل استعلام خلافی خودرو توسط راننده می‌شود.

روش دوم: دریافت استعلام از طریق پیامک

روش پیامک نیز بسیار ساده است. شما می‌توانید در هر مکان و زمانی به راحتی از آن استفاده کنید. شما باید با ارسال کد 17 رقمی VIN موجود بر روی سند و یا کارت ماشین به یکی از شماره‌های (1101202020، 110005151، و یا 30005151) منتظر استعلام خلافی باشید. کمی بعد قبض خلافی به همراه شناسه قبض و شناسه پرداخت به شما پیامک می‌شود و شما باید نسبت به پرداخت آن در اسرع وقت اقدام نمایید.

روش سوم: دریافت استعلام از طریق کدهای دستوری USSD

این روش نیز بسیار ساده است. شما می‌توانید با تلفن ثابت و یا همراه خود از طریق شماره‌گیری کد *۱۱۰*# و رفتن به قسمت خدمات راهور و انتخاب گزینه استعلام خلافی خودرو، و سپس وارد کردن کد VIN نوشته شده بر روی کارت ماشین که با IR شروع می‌شود، از میزان خلافی خودرو خود باخبر شوید. در این روش شما باید زبان تلفن خود را انگلیسی کرده و حرف لاتین آن را نیز به صورت بزرگ وارد کنید.

روش چهارم: پرداخت از طریق شماره پلاک خودرو و تماس تلفنی

یکی از روش‌هایی که زیاد رایج نیست، استعلام خلافی خودرو از طریق شماره پلاک است. در این روش شما باید با شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرد. افرادی که در شهرستان‌ها ساکن هستند باید قبل از این شماره کد 021 را شماره‌گیری کنند. با این روش شما می‌توانید از میزان استعلام ریز خلافی خودرو خود مطلع شوید.

روش پنجم: استعلام خودرو از طریق اپلیکیشن‌ها

این روش نیازمند به اینترنت است. شما می‌تواند از اپلیکیشن‌های مختلفی که ساخته شده‌ا‌ند از میزان خلافی خودرو خود با خبر شوید. اپلیکیشن‌ها را از طریق برنامه کافه بازار و یا گوگل پلی دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهید. البته در انتخاب نوع اپلیکیشن و صحت آن نیز تحقیق کنید تا مشکلی ایجاد نشود.

روش ششم: استعلام از طریق مراجعه حضوری

در هر شهری دفاتری به نام دفاتر پلیس +10 وجود دارد. در این روش شما به دفاتر پلیس +10 محل سکونت خود مراجعه کرده و بعد از اینکه مبلغی را پرداخت کردید می‌توانید استعلام ریز خلافی خودرو خود را دریافت کنید. اگر شما مبلغ خلافی‌تان کمتر از یک میلیون تومان باشد می‌توانید به این دفاتر مراجعه کنید. اما اگر بیشتر از این مقدار شد باید به اداره راهنمایی و رانندگی محل سکونت خود مراجعه کنید.

بهترین کار این است که قبل از مراجعه حضوری از طریق روش‌های غیرحضوری که در بالا توضیح داده شد، استعلام خلافی خودرو خود را دریافت کنید و اگر میزان آن کم بود می‌توانید به صورت حضوری مراجعه کنید.

کوتاه سخن اینکه…

برای اینکه درگیر داستان‌های خلافی خودرو نشوید، بهتر است تا جایی که می‌توانید قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید. بیشترین میزان خلافی‌ها به دلیل نبستن کمربند ایمنی و صحبت با موبایل در حین رانندگی است. رعایت این موارد نه فقط برای جلوگیری از پرداخت جریمه، بلکه برای حفاظت از جان شماست که اهمیت دارد. به همین دلیل سعی کنید قوانین راهنمایی و رانندگی را در هر شرایطی رعایت فرمایید تا از هر حادثه و از هر پرداخت جریمه‌ای پیشگیری کنید.

سؤالات متداول در خصوص استعلام ریز خلافی خودرو

چرا وقتی خلافی خود را پرداخت کرده‌ایم، اعمال نمی‌شود؟

اگر به صورت اینترنتی پرداخت کرده باشید معمولاً با تأخیر 72 ساعته پرداخت شما اعمال می‌شود. اگر می‌خواهید پرداختی شما سریع اعمال شود باید به صورت حضوری به دفاتر پلیس+10 مراجعه فرمایید.

چگونه به خلافی خود اعتراض کنیم؟

اگر به قبض خود اعتراض دارید باید به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه کنید اما اگر به صورت وضعیت تخلفات اعتراض داشته باشد باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و وضعیت خلافی خود را پیگیری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

 

منبع : استعلام ریز خلافی





:: برچسب‌ها: استعلام ریز خلافی خودرو ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: