مشخصات سمند | سیستم فنی انواع سمند معمولی ، lx ، ef7
نوشته شده توسط : پریا عبدی

مشخصات سمندو انواع مدل های آن را چیست؟ خودرو سمند برای اولین بار در سال ۱۳۸۰ به عنوان اولین خودروی ایرانی و محصولی جدید توسط ایران خودرو به بازار عرضه شده و لغب اسب زرد را گرفت. همچنین بخاطر کارآیی، نوآوری و قیمت متعادل سبب شد تا در مقایسه با دیگر محصولات مورد استقبال بیشتری قرار بگیرد. این مدل خودرو بعد از ۲۰سال هنوز به عنوان محبوب‌ترین نوع خودرو در بین ایرانیان است.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

 

منبع: مشخصات سمند

مشخصات سمند | تاریخچه خودرو

اولین خودروی سمند ایران خودرو بر مبنای پلتفرم 405 و کد X7 و EL مدل ساده با داشبورد مشکی رنگ در سال 1381 به بازار عرضه شد. بخاطر وجود عیب‌های مونتاژی متعدد و برخی نقص‌های فنی ایران ‌خودرو در سال 1383 سری دوم سمند را با کد SE نمونه معمولی و کد LX با چراغ عقب‌های متفاوت و برخی تجهیزات بیشتر در دسترس متقاضیان این مدل خودرو قرار داد.

سال 1388 نیز سری جدید از مدل LX مجهز به پیشرانه دوگانه‌سوز EF7 روانه بازار شد و بلاخره در سال 1390 اولین مدل بنزین‌سوز EF7 از سمند به بازار راه یافت.

مشخصات سمند | طراحی و امکانات خودرو

طراحی خودروی سمند، از طراحی‌های به روز و متفاوت بازار خودروی ایران به حساب می‌رود. اما هم اکنون و بعد از گذشت حدود 17 سال از ورود سمند به بازار، دیگر نمی‌توان آن ذهنیت طراحی خوب و شیک را در رابطه با این خودرو قبول کرد.

هرچند در طول این دوران، سمند چرخه تغییرات و فیس لیفت‌هایی را با معرفی مدل‌های متنوع تجربه نمود، اما هنوز هم کلیت آن طراحی قدیمی و رادیکال در بطن و کالبد یک اسب پیر دیده می‌شود.
طراحی بیرونی سمند مبتنی بر خطوط ساده، روان و با انحنای کم است و در نمای جلو، آیتم‌های تشکیل دهنده ظاهر خودرو طراحی ساده‌ای دارند.

در نمای جانبی این خودرو خط کمر برجسته و پیوسته مهم‌ترین اِلمان طراحی جانبیست که تا حدودی نمای جانبی خودرو را عضلانی جلوه می‌دهد.
همچنین ابعاد مناسب آینه‌های جانبی در مقایسه با ابعاد خودرو یک نکته مثبت تلقی می‌گردد.

از جمله خلاقیت‌های شرکت سازنده خودروی سمند، برای تفکیک و تمایز مدل‌های این خانواده به هم رنگ بودن قسمت‌های، زه جانبی و دستگیره درب در مدل های سورن و مشکی بودن این قسمت‌ها در مدل‌های سمند برمی‌گردد.

طراحی عقب خودرو شامل سپر ساده به همراه چراغ‌های عقب دو تکه در تمام مدل‌ها بارزترین نکات مربوطه هستند. هنگامی که درب کابین خودرو را باز می‌گردد و داخل کابین نمایان می‌شود شاهد فضایی بزرگ و جادار خواهید بود.

مشخصات سمند | قوای محرکه خودرو

معمولا تمام انواع خودروی سمند دارای موتورهایی با پيشرانه‌های XU7 بنزینی LX و SEEF7 بنزيني، پايه گازسوز و توربو سمند EF7 و سورن می‌باشند.

سامانه‌های الكترونيكی سمند

سیستم‌های الكترونيكی بکار رفته در خودروهای سمند به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:
۱- سامانه الكترونيكی ساده
۲- سامانه هشداردهنده الكترونيكي گویا
۳- سامانه هشداردهنده مالتی پلكس

مشخصات سمند | مزایای خودروی

۱- آیرودینامیک خودروی سمند مناسب با جاده بوده و حرکت محکم و ایمنی این خودرو را بر روی جاده بیمه می‌کند. انحنای بدنه سمند از دیگر مزیت‌های اوست.
۲- انحنای بدنه سمند موجب افزایش مقاومت او در تصادفات و کنترل نیروی مقاوم هوا در خودرو می‌شود.

۳- در مدل‌های LX و SE با توجه به موتور XU7 قطعه و لوازم فراوان، قیمت ارزان قطعات یدکی، تعمیرکار و خدمات گسترده از مزایای غیر قابل انکار دیگر خودروی سمند می‌باشند.
۴- کلاس EF7 شتاب و قدرت بالا، مصرف سوخت کم هم خصوصیات خوب و ایده ال این مدل سمند است.

معایب خودروی سمند

1- دید ضعیف راننده به اطراف

2- ضعف در سپرهای سمند؛ به خصوص تاکسی‌های سمند که بیشتر در خیابان‌های شلوغ در رفت و آمد هستند، مشهود است.

3- انحنای بدنه زیاد که موجب تشخیص و کنترل غلط خودرو می‌شود، به طور مثال: راننده شیشه درهای ماشین را مرز خودرو در عرض تلقی می‌کند در صورتی که درب از شیشه تا رکاب چند سانتیمتر برآمدگی دارد که سبب بلندتر دیده شدن خودرو می‌گردد.

4- در مدل‍های LX و SE طراحی قدیمی موتور، مصرف سوخت بالا و در سمندهای مجهز به پیشرانه EF7 کمبود قطعات و لوازم، نبود تعمیرکار، بالا بودن هزینه نگهداری را می توان از معایب شایان خودروی سمند دانست.

سیستم ایمنی خودروی سمند

شایان ذکر است که خودروی سمند، از لحاظ امنیت سیستم ایمنی، توانسته از سوی شرکت انگلیسی مایرا استانداردهای مورد نیاز ایمنی خودرو را کسب کند. اما با استانداردهای ایمنی روز دنیا فاصله بسیاری دارد.
در حال حاظر تمامی مدل‌های سمند مجهز به 2 کیسه هوا و سیستم ترمز ABS می‌باشند.

انواع مدل‌های خودروی سمند

* سمند LX سال

* سمند SE

* سمند LX سال دوگانه

* سمند LX EF7 تک سوز

* سمند LX EF7 پایه گازسوز

* سمند سورن ELX

* سمند سورن ELX EF7

* سمند سورن ELX EF7 توربو

* سمند LX

وضعیت موتور خودروی سمند

موتور سمند دارای چهار سیلندر خطی با حجم موتور ۱۷۶۱ cc در کلاس ۱۸۰۰ است که بطور مایل و عرضی در جلوی خودرو نصب شده است.
موتور این مدل خودرو دارای ۸ سوپاپ بوده و نسبت تراکم آن ۱ به ۹.۳ می‌باشد که قدرتی معادل ۱۰۰bhp در ۶۰۰۰ rpm با گشتاور ۱۵۳Nm در ۳۰۰۰rpm تولید می‌کند.
نوع سوخت بنزین سمند بدون سرب بوده و اکتان ۹۵ با سیستم انژاکتوری یا شش چند نقطه ای و کنترل الکترونیکی(MPFI) است. سیستم جرقه زنی آن مطابق با استاندارد حد آلایندگی Euro است.
ظرفیت باک سوخت ۷۰لیتر بوده و فشار پمپ بنزین سیستم سوخت رسانی ۸ بار با فشار ۳ بار در ریل سوخت انژاکتور و فیلر دهانه شمع ۰.۸ میلیمتر است.
حداکثر سرعت این خودرو ۱۸۵ Km/h بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰آن ۱۱.۹ s است. میانگین مصرف داخل و خارج شهر بر اساس استاندارد ECER101 8.5 Lit/100 Km است.

وضعیت سیلندر خودروی سمند

هر سیلندر این موتور دارای ۲ سوپاپ هست و توسط میل بادامک روی سر سیلندر قرار گرفته و باز و بسته می‌شوند.‌
بلوک سیلندر خودروی سمند از جنس آلومینیوم سبک بوده و چهار پستون آلومینیومی را در سیلندر هدایت می‌کند، شاتون‌ها به زیر پیستون سر تخت متصل شده تا میلنگ را به حرکت دربیاورد. حرکت میل بادامک نیز توسط تسمه تایم از میل لنگ گرفته شده تا سوپاپ‌ها در زمان مناسب باز شوند.

بوش‌های سیلندر موتور این خودرو قابل تعویض بوده که از قسمت بالای بلوک سیلندر تعویض می‌گردد.
لازم به ذکر است که جنس چدن ریخته‌گری از نوع بوش تر می‌باشد و در زیر بوش‌ها برای جلوگیری از ورود مایع خنک کننده به کارتل روغن، از اورینگ‌های مخصوصی استفاده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

 

منبع: مشخصات سمند





:: برچسب‌ها: مشخصات سمند ,
:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: