تسمه دینام خودرو | پیامدهای پاره شدن تسمه دینام ماشین
نوشته شده توسط : پریا عبدی

با باز کردن در کاپوت در قسمت جلویی موتور به راحتی می‌توانید تسمه دینام را ببینید. این تسمه نقش مهمی در برق‌رسانی پیشرانه بازی می‌کند. همانطور که می‌دانید دینام وظیفه شارژ باتری و تولید نیروی الکتریکی را به عهده دارد. بنابراین در صورت بروز هر مشکلی در فعالیت دینام، تمامی قطعات مصرف‌کننده برقِ خودرو از کار افتاده و احتمال آسیب به برخی قطعات وجود دارد. زمان تعویض تسمه‌دینام در هر خودرویی متفاوت است. این زمان با توجه به نوع و مدل اتومبیلتان است که باید نسبت به آن حساس باشید. در بازار تسمه دینام توسط شرکت‌های متعدد با کیفیت‌های مختلف عرضه میگردد. با خواندن این مقاله می‌توانید انتخاب بهتری در این زمینه داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

 

منبع: تسمه دینام خودرو

وظایف و نحوه کارکرد تسمه‌ دینام خودرو

در موتورهای قدیمی به جای یک تسمه از چندین تسمه برای انتقال انرژی استفاده می‌شد. یکی از اصلی‌ترین مشکلات این سیستم چندگانه، هزینه بالا و صرف وقت زیاد در زمان خرابی و تعویض آن بود. برای رفع این مشکل در طراحی‌های جدید از یک تسمه به جای چند تسمه استفاده می‌شود. به طوری که با روشن شدن موتور، قرقره‌ای شروع به گردش می‌کند که تسمه دینام به آن متصل است. به واسطه این چرخش، انرژی لازم برای سایر اجزا از جمله فن رادیاتور، پمپ آب، کولر، چراغ ها و… تامین می‌گردد. برای آشنایی با قطعات و تجهیزات دینام خودرو کلیک کنید.

تسمه‌دینام با عبور مارپیجی در بین قرقره‌های مربوط به هر کدام از این اجزا؛علاوه بر کاهش فشار بر موتور موجب حذف دو الی سه تسمه شده است. اما همچنان در برخی خودروها علاوه بر تسمه‌دینام از تسمه‌های دیگری مثل تسمه پروانه برای خنک‌کردن موتور استفاده می‌شود، با این حال در کل کنترل بخش‌های زیادی به عهده تسمه دینام است.

رانندگی بدون تسمه دینام خودرو

 همانطور که می‌دانید خودرو برای استارت‏‌زدن و روشن‌شدن انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از باتری تامین می‌کند. شاید فکر کنید این انرژی الکتریکی برای روشن شدن خودرو کافی است و می‌توان بدون دینام به حرکت ادامه داد. باید اخطار بدهیم که دیری نمی‌گذرد مشکل در عملکرد دینام به سایر بخش‌های خودرو گسترش پیدا کرده و هزینه‌های گزافی برای شما به همراه خواهد داشت.

چرا که دینام علاوه بر شارژ باتری، با به کار انداختن فن و واتر‌پمپ، موجب خنک شدن موتور می‌شود. همچنین با پمپ فرمان، هدایت اتومبیل را تسهیل می‌کند. بنابراین بدون دینام موتور و سایر قطعات داخلی در معرض آسیب قرار دارند.

زمان تعویض تسمه دینام

برای تعویض تسمه دینام زمان دقیقی مشخص نشده و همیشه توصیه شده با چک کردن وضعیت آن در نوبت‌های تعویض روغن موتور از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. با این حال به طور کلی هر 80هزار کیلومتر را عمر مفید تسمه دینام مشخص کرده‌اند. این مدت زمان با توجه نوع مواد ساخت، متغیر است. بنابرین بهترین کار تعمیر و نگهداری خودرو به طور مرتب می‌باشد. در ادامه برخی از نشانه‌های خرابی آن را شرح داده‌ایم تا بتوانید برای تعویض به موقع اقدام کنید.

نشانه‌های خرابی و نیاز به تعویض

1- سخت شدن فرمان و از کار افتادن هیدرولیک فرمان

2- ریش ریش شدن تسمه

3- بالا رفتن دمای موتور

4- روشن شدن چراغ باتری با وجود روشن بودن موتور

5- عدم کارکرد سیستم تهویه

6- صدای جیر‌جیر از زیر و یا جلوی کاپوت

7- چرب شدن تسمه

8- پارگی یا ترک تسمه دینام

پاره شدن تسمه دینام خودرو

با توجه به توضیحاتی که در بخش رانندگی بدون تسمه دینام و وظایف و عملکرد این تسمه داده‌ایم، باید متوجه مشکلاتی ناشی از پاره شدن آن شده باشید. پس به طور خلاصه با پاره‌شدن تسمه‌دینام مشکلات زیر برای خودرویتان پیش خواهد آمد.

  • زیاد شدن دمای موتور و در صورت ادامه این وضعیت سوختن سرسیلندر.
  • از کار افتادن پمپ آب، پمپ هیدرولیک، سیستم تهویه و کاهش شارژ باتری

قیمت خرید تسمه دینام

برای خرید تسمه دینام باید علاوه بر قیمت، به اصل بودن آن توجه کنید. شما با خرید جنس مرغوب علاوه بر اطمینان در خریدتان، هنگام رانندگی از آسودگی خاطر برخوردار خواهید بود. قیمت‌ها با توجه به برند و نوع خودرو متفاوت است. شما می‌توانید به بخش فروشگاهی مراجعه کرده و با توجه به نوع خودروتان تسمه دینامی با کیفیت استاندارد خریداری نمایید. کالاپلاس با کوتاه کردن رابطه بین واردکنندگان و تولیدکنندگان در خرید و فروش، به پایین آمدن هزینه پرداختی مصرف کننده کمک کرده و به شما این تضمین را می‌دهد تا خریدی مطمئن داشته‌باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

 

منبع: تسمه دینام خودرو





:: برچسب‌ها: تسمه دینام خودرو ,
:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: