کم باد بودن لاستیک | علت کم شدن باد لاستیک
نوشته شده توسط : پریا عبدی

کم باد بودن لاستیک ها آن هم با تغییر فصل بسیار طبیعی است. معمولا با گرم شدن هوا متوجه کم شدن باد لاستیک ها می شوید، شما به عنوان کسی که از خودرو استفاده می کنید باید برای نگهداری و حفظ امنیت خودتان به بخش های مختلف ماشین اهمیت دهید. شما با این کار از هزینه های سنگین نیز جلوگیری می‌کنید. در ادامه به توضیح کاملی درباره خطرات و زمان های مناسب برای چک کردن باد لاستیک پرداخته ایم.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

 

منبع: کم باد بودن لاستیک 

کم باد بودن لاستیک | اهمیت تنظیم بودن باد لاستیک‌ها

لاستیک‌ها به عنوان آخرین عضو وسیله نقلیه در تماس با زمین هستند که نقش بسیار مهمی در کنترل ایفا می‌کنند. هر گونه نقص و عیب در آن‌ها ممکن است عواقبی را در پی داشته و زمینه ساز مشکلات و خسارات بیشتر و جدی تر به وسیله نقلیه گردد.
یکی از موارد قابل توجه در رابطه با لاستیک‌ها تنظیم بودن باد آنهاست.
جالب است بدانید کارشناسان خودرو از باد لاستیک به عنوان پاشنه آشین ماشین یاد می‌کنند؛ زیرا تنها ۵ درصد از وزن وسیله نقلیه بر روی لاستیک است و ۹۵ درصد آن بر باد لاستیک می‌باشد.

حد استاندارد لاستیک تایر به چه میزان است؟

تایرهای یک خودرو، بیشترین و موثرترین نقش را در تامین ایمنی یک وسیله نقلیه دارند. بنابراین بسیار مهم است که قبل از اقدام به رانندگی از صحت و سلامت تایرهای ماشین خود اطمینان کافی پیدا کنیم.

چند نکته ضروری و مهم درباره کم باد بودن لاستیک و تایر

تایرها

مهمترین نکته در مورد سلامت تایرها ارتفاع آج آن‌ها است. وقتی که تایر نو است؛ ارتفاع آج آن 9 میلی‌متر می‌باشد که با مرور زمان دچار ساییدگی گشته و کم می‌شود. حال اگر ارتفاع آج لاستیک به زیر ۲ میلیمتر برسد، لازم است که جهت تعویض آن هر چه سریع‌تر اقدام گردد.
زیرا در کمتر از ۲ میلیمتر رانندگی با خودرو را به شدت خطر آفرین کرده و منجر به لغزنده شدن وسیله نقلیه می‌شود.
لازم به ذکر است که برای پی بردن به میزان سائیدگی لاستیک ها، باید به برجستگی‌های دیواره آج‌ها توجه کرد؛ زیرا با برآورد آن‌ها می‌توان اندازه آج لاستیک را محاسبه کرد.

باد لاستیک تایرها

همانطور که متوجه شدید؛ نرمال بودن باد لاستیک‌ها از اهمیت بسیار ویژه‌ای یرخوردار است. اهمیت باد لاستیک‌ها به حدی بالا است که توصیه می‌شود هر ماه وضعیت باد تمامی تایرهای ماشین مورد بررسی قرار بگیرد.
حتی برای اطمینان بیشتر توصیه ما مراجعه به مراکز خدماتی وسیله نقلیه به صورت مرتب است. در این مراکز، دستگاه مجهزی به نام دستگاه فشار سنج وجود دارد که با بالاترین دقت اندازه باد تمامی لاستیک‌های خودرو را می‌سنجند و در صورت نیاز به باد کردن یا خالی کردن لاستیک، توسط اپراتور این کار صورت می‌پذیرد.

کم باد بودن لاستیک و از دست دادن فشار تا چه میزان نرمال است؟

لاستیک‌های خودرو به طور متوسط طی هر ماه تحت شرایط نرمال ۱psi از باد خود را تخلیه می‌کنند. همچنین در هر ۱۰ درجه فارنهایت یا ۵/۶ درجه فارنهایت، کاهش دما تا ۷ psi فشار خود را از دست می‌دهند. عوامل دیگری مانند: پنچری، نشتی، دادن ولو، آسیب دیدگی رینگ‌ها و خرابی‌های دیگر منجر به کم باد شدن لاستیک‌های ماشین می‌شود.
لازم به ذکر است تا ۱۴kps باد از دست دادن توسط هر لاستیک درماه طبیعی است و هر گاه بیشتر از این حد باد تجاوز کند باید توسط متخصص مورد بررسی بگیرد.

کم باد بودن لاستیک ماشین چه پیامدهایی در پی خواهد داشت؟

کم بودن لاستیک‌های خودرو به طبع مانند هر عیب و نقص دیگری علاوه بر وارد کردن صدمه به لاستیک‌ها، بر کارکرد صحیح آن نیز اثر منفی گذاشته و عواقبی را در پی دارد.
از جمله اجزای خودرو که بخاطر کم باد بودن لاستیک‌ها عملکرد صحیح خود را از دست می‌دهند، ترمز و هدایت ماشین توسط راننده است.
به علاوه سفت شدن یا انحراف فرمان به هنگام کم شدن باد لاستیک‌ها، ساییده شدن سریع‌تر و بیشتر قسمت بیرونی آج تایرها را سبب می‌شود.
یکی دیگر از مشکلات رایج هنگام کم باد شدن باد لاستیک‌‌ها داغ شدن لاستیک‌ها با بالا رفتن میزان سطح تماس آنها با زمین است.

تاثیر کم باد بود لاستیک ها بر میزان سوخت

یکی از علائم بارز کم شدن باد لاستیک‌های خودرو، بالا رفتن میزان سوخت وسیله نقلیه است. زیرا با کاهش باد لاستیک فرمان پذیری خودرو پایین آمده و در نتیجه فشار بیشتری به موتور ماشین وارد می‌گردد که این منجر به بالا رفتن سوخت وسیله می‌شود. همچنین زیاد بالا رفتن سوخت با افزایش سطح تماس لاستیک با زمین رابطه مستقیم داشته و هر چقدر اندازه سطح تماس لاستیک با سطح جاده فراتر رود میزان سوخت نیز بیشتر می‌شود.

فراتر رفتن باد لاستیک خودرو از حد استاندارد چه تاثیر بر عملکرد خودرو گذاشته و چه عواقبی در پی دارد؟

همانطور که کم بودن باد لاستیک‌ها موجب اخلال در عملکرد صحیح وسیله نقلیه می‌گردد، فراتر رفتن باد لاستیک ‌نیز مشکلات خاص خود را دارد.
در صورت بیشتر از حد بودن باد لاستیک خودرو، سطح اتصال تایر با زمین در کمترین حد خود قرار خواهد گرفت
لازم به ذکر است که وقتی باد لاستیک بیشتر از حد نرمال آن باشد؛ علاوه بر اینکه موجب کاهش پایداری و فرمان پذیری خودرو می‌گردد، ممکن است منجر به ترکیدن لاستیک‌ گشته و شرایط خطرناکی را برای راننده و سرنشینان خودرو در پی داشته باشد.
همچنین علاوه در مواردی مانند: تنظیم نبودن فرمان، عدم تنظیم چرخ‌ها و عدم تنظیم ترمز باعث ساییدگی نامتوازن تایرها شده و در نتیجه تایر با کمترین حد خود در تماس با زمین قرار می‌گیرد.

هنگام باد کردن لاستیک باید چه نکته‌هایی را مد نظر قرار داد ؟

  • قبل از هر چیزی باید یادآور شویم که تا حد امکان، باد کردن لاستیک‌های خودرو را به یک کارشناس بسپارید.
  • نکته دوم این که از باد کردن لاستیک‌‌های معیوب باید جدا خودداری کرد، زیرا احتمال ترکیدن لاستیک معیوب هنگام باد کردن بسیار بالاست، اگر این اتفاق بیافتد ممکن است منجر به پرتاب شدن فرد و صدمات شدید و حتی مرگ را در پی داشته باشد.
  • نکته سوم این همیشه حدود سه ساعت و یا بیشتر، بعد از پارک شدن خودرو باد لاستیک‌های آن را بررسی کنید تا لاستیک‌ها خنک باشند.
  • نکته چهارم برای تنظیم باد لاستیک و رسیدن آنها به فشار باد استاندار، هرگز تا هنگامی که تایر گرم است باد آن را خالی نکنید، در این حالت فشار باد لاستیک‌ها بیشتر از حد نرمال هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

 

 

 

 
منبع: کم باد بودن لاستیک 




:: برچسب‌ها: کم باد بودن لاستیک ماشین ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: