بالانس نبودن چرخ های اتومبیل | علائم بالانس نبودن لاستیک های اتومبیل
نوشته شده توسط : پریا عبدی

آیا می‌دانید بالانس نبودن چرخ های خودرو در صورت رفع نشدن به اتومبیل آسیب زده و موجب خسارات زیادی می‌شود؟ از آنجایی که بیشتر رانندگان و دارندگان خودرو از عوارض و علائم عدم تعادل در لاستیک‌های خودرو آگاهی کافی ندارند، سعی کردیم تا حد ممکن و به صورت واضح عدم بالانس در لاستیک‌های خودرو را تعریف کنیم و راه‌های پی بردن به این مشکل و رفع آن را بازگو کنیم. 

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

 

 

منبع: بالانس نبودن چرخ های اتومبیل

بالانس نبودن چرخ های اتومبیل چه اهمیتی دارد؟

همانطور که می‌دانید چرخ های وسیله نقلیه نقش فزاینده‌ای در حفظ تعادل و کنترل وسیله دارند و کوچک‌ترین ناهماهنگی و اشکال در عملکرد آن‌ها موجب بر هم ریختن کارکرد کل اجزای خودرو می‌شود.
در واقع چرخ‌های خودرو به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سیستم تعلیق است که موجبات حرکت ماشین در یک خط مستقیم و هدایت شده را به وجود می‌آورند. بدون هماهنگی لاستیک‌ها تمامی تلاش نیروهای پشتیبانی از قبیل موتور، ترمز، دنده، کلاچ و… عملی بیهوده خواهد بود و این موضوع به ساد‌گی اهمیت بالانس بودن لاستیک‌های خودرو را نشان می‌دهد.

همانطور که متوجه شدید؛ چرخ‌ها به عنوان آخرین جز از سیستم تعلیق، وزن خودرو را تحمل کرده و ارتباط نهایی بین ماشین و زمین را برقرار می‌کنند. در اصل این چرخ‌ها هستند که تمامی ضربه‌های وارد آمده از سمت زمین به وسیله را کنترل کرده و مانع از وارد شدن خسارات به سایر قطعات خودرو می‌شوند.

علائم بالانس نبودن چرخ های خودرو چیست ؟

۱- لرزش فرمان

یکی از بارزترین نشانه‌های بالانس نبودن چرخ های خودرو، لرزش فرمان هنگام رانندگی است. به نحوی که حتی یک راننده کم تجربه و تازه‌کار به راحتی این لرزش را حس کرده و تشخیص می‌دهد.
البته ناگفته نماند، شاید این لرزش‌ها دلایل دیگری نیز داشته باشند که جهت تشخیص دقیق‌تر علت لرزش عاقلانه‌ترین کار مراجعه به تعمیرگاه و سرویس خودرو می‌باشد.

۲- کاهش پایداری خودرو به دلیلی بالانس نبودن چرخ

این مشکل که یکی از خطرناک‌ترین علائم عدم بالانس چرخ‌های خودرو نیز به شمار می‌رود، بیشتر در پیچ‌ها و سرعت‌های بالا نمایان می‌شود و می‌تواند زمینه ساز خسارات شدید و حتی جبران ناپذیر برای راننده باشد.

۳- افزایش مصرف سوخت

یکی دیگر از نشانه‌های عدم تعادل در لاستیک‌های خودرو بالا رفتن مصرف سوخت ماشین نسبت به قبل است. شاید در گذشته این موضوع برای خیلی از رانندگان از اهمیت چندانی برخوردار نبود.

ولی امروزه با توجه به چند برابر شدن هزینه سوخت دیگر خیلی از دارندگان وسیله نقلیه از نظر اقتصادی توان استفاده بیش از حد آن را ندارند و این مشکل آن‌ها را متحمل هزینه سرسام آوری خواهد کرد.

بررسی  انحراف در هنگام بالاناس نبودن چرخ هاای وسیله نقلیه

همانطور که می دانید؛ هنگام بالانس نبودن لاستیک‌ها، وسیله دیگر قادر نیست مثل سابق تعادل خود را حفظ کند و به حالت‌های گوناگون این انحراف و مشکل را نشان می‌دهد که عبارتند از:
۱- انحراف تو در چرخ‌های ماشین
۲- انحراف کمبر در چرخ‌های ماشین
۳- انحراف کستر در چرخ‌های ماشین

۱- انحراف تو در چرخ‌ها

معمولا این نوع انحراف، باعث ایجاد فاصله، بین محور قسمت جلویی دو چرخ و قسمت عقبی آن‌ها می‌شود.

در صورت عدم وجود این نوع انحراف چرخ‌های ماشین به صورت کاملا موازی نسبت به هم و هم اندازه با پهنای لاستیک حرکت کرده و کنترل فرمان را آسان می‌کنند.
بطور کلی جهت کنترل بهتر خودرو، کمی زاویه انحراف تو به سمت داخل وجود دارد، اما نباید فراموش کرد که زیاد شدن این فاصله باعث فرسایش لاستیک خواهد شد.

۲- انحراف کمبر در چرخ ها

معمولا انحراف کمبر به دو صورت منفی و مثبت رخ می‌دهد که عبارت است از انحراف قسمت بالای چرخ خودرو به سمت داخل و یا خارج.
لازم به ذکر است که انحراف کمبر منفی به حالتی گفته می‌شود که در آن انحراف قسمت بالای چرخ به سمت داخل رخ می‌دهد و انحراف کمبر مثبت، به صورت برعکس یعنی انحراف قسمت بالای چرخ به سمت خارج می‌باشد، که عوارض انحراف کمبر مثبت باعث سایش لبه خارجی و انحراف کمبر منفی باعث سایش لبه داخلی لاستیک خودرو می‌شود.

۳- انحراف کستر در چرخ‌ها

در این حالت، انحراف در فرمان ماشین به صورت عقب و یا جلو مشهود می‌شود که در حالت انحراف عقب به آن انحراف کستر مثبت و در حالت انحراف به سمت جلو به آن انحراف کستر منفی گفته می‌شود.
لازم به ذکر است که زاویه کستر در تمامی وسیله‌های نقلیه هیچگاه به طور مطلق عمودی نیست، اما اغلب بر روی زاویه اولیه‌ای مثبت تنظیم می‌گردد.
هدف از ایجاد زاویه کستر اولیه، حفظ و هدایت وسیله نقلیه است که باعث بالا رفتن تمرکز و تسلط کنترل بر فرمان توسط راننده موقع دور زدن می‌شود.

لاستیک های خودرو را با چه دستگاهی می توان بالانس کرد؟

دستگاه بالانس چرخ یکی از اجزای مهم در تعمیرگاه‌ها می‌باشد، زیرا این دستگاه وظیفه هم راستایی چرخ‌های اتومبیل را که از اهمیت بسزایی برخوردار است بر عهده دارد.
همانطور که گفتیم هم راستایی صحیح چرخ‌ها به منظور توزیع سایش در تمام سطح لاستیک و همچنین دستیابی به کنترل دقیق فرمان، لازم و ضروری است.

چه زمان هایی باید برای بالانس کردن لاستیک های خود رو اقدام کرد؟

علاوه بر مواردی که نشان دهنده علائم نامتعادل بودن لاستیک‌های خودرو هستند و باید برای بالانس کردن لاستیک‌ها هرچه سریع اقدام کرد، شرایط دیگری نیز وجود دارند که هنگام قرار گرفتن در آن شرایط بالانس کردن چرخ‌ها توصیه می‌شود.

این موارد عبارتند از: تعویض لاستیک و نصب لاستیک تازه و جدید، جابه‌جا کردن چرخ‌های وسیله نقلیه، پس از تعمیرات و پنچرگیری لاستیک‌ها، ساییدگی لاستیک‌ها.

با  رفع مشکل بالانس نبودن چرخ ها به چه نتایجی می توان دست یافت ؟

با اقدام به موقع برای بالانس کردن لاستیک‌های خودرو به نتایج خوشایندی از قبیل: رانندگی آسانتر، عملکرد بهتر وسیله نقلیه، متحمل نشدن خسارت و هزینه‌های اضافی، آسایش و آرامش خاطر هنگام رانندگی، می‌توان دست یافت.

راه های رفع مشکل بالانس نبودن چرخ های ماشین

مشکل بالانس نبودن لاستیک‌های خودرو از پیچیدگی چندانی برخوردار نبوده و به راحتی توسط تعمیرکاران، قابل رفع می‌باشد.
به طور معمول دو روش رایج برای رفع عدم تعادل در لاستیک‌ها وجود دارد که عبارتند از:
۱- بالانس کردن چرخ‌های خودرو به روش استاتیکی
۲- بالانس کردن چرخ‌های خودرو به روش دینامیکی

روش بالانس کردن استاتیکی

در این روش، چرخ‌های ماشین به حالت افقی روی یک محور در حال گردش نصب می‌گردد، آنگاه قسمتی که عامل نامتعادلی در لاستیک‌ها است به دلیل وزن بیشتر به سمت پایین قرار می‌گیرد.

مکانیک در نقطه مقابل آن یک وزنه بالانس در لبه رینگ قرار می‌دهد و بدین شکل نواحی نامتعادل را از بین می‌برد.

روش بالانس کردن مکانیکی یا دو صفحه‌ای

در این روش علاوه بر اینکه نواحی نامتعادل در چرخ‌ها تشخیص داده می‌شود، عدم توازن چرخ‌ها نسبت به صفحه تقارن عمودی آن نیز قابل بررسی است.

 بالانس چرخ‌ ماشین به چند دسته تقسیم بندی میگردد ؟

به طور معمول تقسیم‌بندی دستگاه بالانس خودرو بر اساس نوع وسیله نقلیه صورت می‌پذیرد، به نحوی که در حال حاضر دو نوع دستگاه بالانس چرخ ماشین سنگین یا کامیون و دستگاه بالانس چرخ ماشین سواری در بازار یافت می‌شود.
امروزه شرکت‌های متعددی در کشور وجود دارند که وظیفه تامین تجهیزات تعمیرگاهی با برند‌های مختلف (ایتالیایی، ایرانی، ترکیه‌ای، چینی) را برعهده دارند.

پس از تعمیر بالانس نبودن چرخ ها چه تفاوتی ایجاد می‌شود؟

با اقدام به موقع برای بالانس کردن لاستیک‌های خودرو به نتایج خوشایندی از قبیل: رانندگی آسانتر، عملکرد بهتر وسیله نقلیه، متحمل نشدن خسارت و هزینه‌های اضافی، آسایش و آرامش خاطر هنگام رانندگی می‌توان دست یافت.

عوارض نادیده گرفتن بالانس نبودن چرخ های خودرو

حال که از اهمیت بالانس بودن لاستیک‌های خودرو اطلاع کسب کردیم، بهتر است با بروز اولین نشانه از علائم عدم بالانس لاستیک‌ها هرچه سریع‌تر برای تنظیم آن‌ها به مکانیکی‌های قابل اعتماد و مجرب مراجعه کرد.
زیرا در صورت عدم توجه به این موضوع علاوه بر وارد شدن خسارت شدید ناشی از این مشکل به وسیله نقلیه، ممکن است منجر به تصادف گردد و عوارض جبران ناپذیری را در بر بگیرد.
لازم به ذکر است حتی اگر از بالانس بودن لاستیک خودروهای خود اطمینان دارید، باید طی دوره‌های مشخص، مخصوصا زمان‌های که قصد مسافرت یا طی مسافت‌های طولانی را دارید خودرو خود را سرویس‌دهی کنید.

تا در مواقعی که امکان دسترسی به تعمیرگاه را ندارید غافلگیر نشده و دچار دردسر نگردید.

هزینه بالانس کردن لاستیک خودرو چقدر می‌تواند باشد؟

طبیعتاً بالانس کردن لاستیک‌های خودرو هزینه‌هایی را برای صاحب خودرو در پی خواهد داشت، که این هزینه‌ها به عوامل گوناگونی مانند: مدل ماشین، نظر تعمیرکار و زمانی که صرف این کار می‌شود، بستگی دارد.
اما ناگفته نماند که هزینه بالانس کردن لاستیک‌های خود رو هر چقدر هم که بالا باشد، در مقایسه با خساراتی که این مشکل به خودرو می‌آورد، ناچیز است. هر چقدر دیرتر برای تعادل سازی لاستیک‌های نامتعادل خودرو اقدام کنید به طبع متحمل هزینه‌های بیشتری نیز خواهید بود.

 

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

 

منبع: بالانس نبودن چرخ های اتومبیل





:: برچسب‌ها: بالانس نبودن چرخ های اتومبیل ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: