زنگ زدگی خودرو | نحوه پیشگیری و رفع زنگ زدگی بدنه خودرو
نوشته شده توسط : پریا عبدی

دلایل زیادی وجود دارد که شما نگران زنگ زدگی خودرو خود باشید. برای مثل اگر تمایل به فروش خودرو خود دارید، وجود لک و زنگ‌زدگی از قیمت خودرو کم می‌کند. یا اگر تمایل به فروش ماشین نداشته باشید ماشینی با ظاهر زیبا را ترجیح می‌دهید. زنگ زدگی خودرو علل‌های مختلفی دارد از جمله زندگی در مناطق مرطوب یا وجود آلودگی و... در ادامه به تفصیل در مورد این موضوع صحبت می‌کنیم.

یشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

 

منبع: زنگ زدگی خودرو

زنگ زدگی خودرو چیست؟

زنگ‌زدن، به اکسیداسیون آهن اطلاق می‌شود. به عبارت دیگر زنگ‌زدگی، نتیجه انجام واکنش‌های شیمیایی در آهن در حضور آب و اکسیژن است که منجر به ایجاد اکسید قرمز می‌گردد. اگر زنگ زدگی خودرو به موقع رفع نشود، ممکن است به تمام بدنه پیش‌روی کند. در صورتی که این حفره‌های زنگ‌زده ترمیم نشوند، حتی ممکن ‌است استحکام شاسی را  از بین‌ببرند. اما با مراقبت از بدنه و اقدام به موقع از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.

 

از عواملی که باعث زنگ زدگی خودرو بدنه می‌شود 

  1. کثیفی و آلودگی

    گرچه کثیفی به طور مستقیم باعث زنگ‌زدگی خودرو نمی‌شود، اما می‌تواند به مرور زمان باعث خوردگی کاهش مقاومت بدنه مقابل زنگ‌زدگی می‌گردد. فضولات پرندگان و ریختن بنزین بر روی بدنه از جمله این موارد هستند. که به مرور زمان پوشش شفاف و رنگ را از بین‌برده و فلز زیر آن را در برابر زنگ‌زدگی آسیب‌پذیر می‌کنند.

  2. زندگی در مناطق با رطوبت بالا

    از عوامل دیگر زنگ زدگی خودرو، رانندگی در مناطق مرطوب است. در این مناطق به علت رطوبت بالا، زدگی‌های بدنه و خراش‌ها بعد از مدتی عمیق و پوسیده می‌شود.

مواردی برای پیشگیری از زنگ زدگی خودرو 

  1. خودرو را هر چند هفته یکبار بشویید تا شن و کثیفی نتواند روی رنگ ساییده شود.
  2. فضولات پرندگان و بنزین می‌تواند باعث خوردگی‌رنگ شود، پس اگر هرکدام از آن‌ها روی خودرو ریخت فورا آن را بشویید.
  3. اگر در جایی زندگی می‌کنید که زمستان‌های پربرفی دارد یا در منطقه‌ای هستید که نمک و رسوبات به زیر خودرو پاشیده می‌شود. زیر خودرو را به طور مرتب بشویید و نگذارید این مواد به مدت طولانی روی آن باقی بماند.

نکاتی در رابطه با شست‌وشو ماشین

دقت کنید بعد از شستشو ،مواد شوینده بر روی خودرو باقی نماند. این امر می‌تواند عمر رنگ را کم کند.

هیچ‌گاه خودرو را زیر نور مستقیم آفتاب نشویید. چون باعث می‌شود موادشوینده سریع‌تر روی رنگ خشک شود. می‌توانید موادشوینده را کم‌کم روی خودرو برزید. به‌طور مثال می‌توانید از کاپوت شروع کنید و وقتی این قسمت را شستید به سراغ بخش‌دیگر بروید. موادشوینده‌ای که روی بدنه خشک می‌شوند باعث می‌شوند که رنگ خودرو کدر به نظر برسد.

واکس بدنه 

حداقل دوبار در سال به بدنه‌ی خودرو واکس براق‌کننده بزنید. وظیفه واکس فقط براق‌کردن خودرو نیست. بلکه بدنه آن را از صدمات و رنگ‌رفتگی محافظت می‌کند. واکس یک لایه‌ بر روی بدنه تشکیل می‌شود و احتمال زنگ زدگی خودرو کاهش می‌یابد.

مزایای واکس بدنه خودرو

  1.  واکس باعث دفع آب شده و یک لایه‌ی محافظتی دیگر برای رنگ ایجاد می‌کند.
  2. واکس از بین رفتن رنگ خودرو در اثر تابش مستقیم نور آفتاب جلوگیری می‌کند.

نحوه استفاده از واکس خودرو

  1. ابتدا ماشین خود را کامل از آلودگی‌ها پاک کنید. همیشه از مواد شوینده کارواش برای شستشو استفاده کنید نه محلول‌ها و شوینده‌های ظرف‌شویی یا لباس‌شویی، چرا که این مواد موجب آسیب به خودرو می‌شوند.
  2. مرحله بعدی اسپری واکس خودرو می‌باشد. این کار را در سایه و پس از خشک‌شدن کامل بدنه انجام دهید. نکته مهم در اسپری واکس خودرو، زمانبر بودن آن است.
  3.  سپس از لایه نازکی از واکس استفاده کنید. اینکار را توسط یک پد نرم و لطیف روی سطح بدنه خودرو انجام دهید. مازاد واکس باقی‌مانده را کاملاً پاک کنید. در صورت نداشتن وقت کافی می‌توانید از کارواش‌های اتوماتیک بهره‌ بگیرید.

راهکار در مقابله زنگ زدگی خودرو

زنگ زدگی خفیف یا کم

اگر در خودرو زنگ‌زدگی مشاهده کردید، باید از گسترش آن جلوگیری کنید. پیشنهاد اول ما مراجعه به متخصص (نقاش ) خودرو و در صورت عدم دسترسی به فرد متخصص مراحل زیر را انجام دهید.

نحوه از بین بردن زنگ زدگی خفیف

  1. با یک سنباده‌ی نرم شروع کنید فقط زنگ را پاک کنید. مراقب باشید به رنگ اطراف زنگ‌زدگی آسیب نرسانید.
  2. بعد از پاک‌کردن زنگ، از محلول ضد‌زنگ برای جلوگیری از گسترش زنگ استفاده کنید.
  3. ضدزنگ‌ها همراه یک برس به فروش می‌رسند. برس را در محلول ضدزنگ فرو برده و یک لایه‌ی نازک روی قسمت زنگ‌زده بزنید.
  4. اگر برس ندارید از گوش پاک‌کن و یا دستمال استفاده کنید.
    ( محلول ضد زنگ را می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های لوازم خودرو پیدا کنید.)
  5. بر‌اساس نوع محلول ضدزنگ و محیط، خشک‌شدن کامل ضدزنگ ممکن است تا چند ساعت طول بکشد. مدت زمان خشک شدن ضد‌زنگ روی بطری درج می‌گردد.
  6. روی محلول ضدزنگ خشک‌شده را توسط یک برس اپلیکاتور کوچک بتونه‌کاری کنید. بتونه باید نازک باشد اما نه به اندازه‌ای که فلز از زیر آن پیدا باشد.
  7. می‌توانید آن قسمت را رنگ بزنید. حتما در انتخاب رنگ دقت کنید که مطابق با بدنه باشد.

روش انتخاب رنگ خودرو برای از بین بردن زنگ زدگی

بسیاری از سازندگان بر اساس شماره‌ی VIN خودرو شما، یک بطری رنگ نمونه به شما می‌دهند. همچنین در بسیاری از خودروها، کدرنگ کنار شماره‌ی VIN روی یک پلاک در درب راننده حک شده است. از آن کدرنگ جهت خریداری رنگ مطابق خودرو خود استفاده کنید.

زنگ‌زدگی شدید یا عمیق

در صورت زنگ‌زدگی‌ شدید که نزدیک پوسیدگی بدنه است با روش برداشتن، محل زنگ‌زده باید ترمیم گردد. ابتدا آن قسمت توسط تعمیرکار ساییده و جدا می‌شود. سپس با استفاده از محلول‌پرکننده و سخت‌کننده (هاردنر و فایبر گلاس) ترمیم می‌گردد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.

 

منبع: زنگ زدگی خودرو





:: برچسب‌ها: زنگ زدگی خودرو ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: